Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Lancering beleidsnota “Geloof en de asielcrisis” in het Europees Parlement

21 november 2014

Op 19 november organiseerde de Rijksuniversiteit Groningen samen met de universiteit van Kent en de British Council een expertmeeting genaamd ‘Addressing the Asylum Crisis: Religious Contributions to Rethinking Global Protection’. Dennis de Jong (MEP) fungeerde als gastheer in het Europees Parlement. Hij ontving de beleidsnota met veel interesse en enthousiasme. En nog belangrijker, hij wilde de aanbevelingen die in de nota beschreven staan verder brengen. De aanbevelingen zullen meegenomen worden in een officiële beleidsbrief gericht aan de EU European Asylum Support Office.

Dr. Erin Wilson (Rijksuniversiteit Groningen) en Dr. Luca Mavelli (Universiteit van Kent) waren gespreksleiders tijdens dit levendige debat en leidden de discussie tot de kern van het onderwerp. Sustainable Society was samen met het Centrum voor Religie, Conflict en het Publieke Domein (beide van de Rijksuniversiteit Groningen) de hoofd organisator van het evenement.

De belangrijkste input voor de discussie was de beleidsnota die 19 beleidsaanbevelingen bevatte over hoe de asielcrisis vanuit een beleidsperspectief aan te pakken. Deze nota gaf inzicht in de aanbevelingen van Amerikaanse en Europese experts die zich bezighouden met kwesties rondom de asielcrisis. De belangrijkste punten en aanbevelingen van de nota zijn ontstaan tijdens twee tweedaagse workshops in juni 2014 in Washington en Brussel. De workshops, gefinancierd door de British Council USA Bridging Voices program, bracht wetenschappers, beleidsmakers en praktijkmensen samen die zich richtten op vraagstukken van asiel, asiel en bescherming in de hedendaagse mondiale politiek en de huidige en mogelijke toekomstige rol van het geloof en geloof actoren in de Verenigde Staten en Europa.

De aanbevelingen in de beleidsnota gaven aan dat politici, beleidsmakers, journalisten, wetenschappers en praktijkmensen het goede voorbeeld moeten geven door het stimuleren van verantwoorde en evenwichtige besprekingen van vraagstukken van migratie en asiel. “Religie en spiritualiteit moeten worden beschouwd als aspecten van de menselijke beleving, die ook bescherming nodig hebben in de reactie op de massale gedwongen verplaatsing en geïntegreerd worden in het wereldwijde beschermingsregime” zoals werd vermeld in de aanbevelingen in de beleidsnota.

Er werd op hoog niveau gereageerd op de beleidsnota door de panelleden, door middel van presentaties en uitspraken. De huidige stand van zaken binnen de asielcrisis, alsook de huidige en potentiële toekomstige rol van het geloof en religieuze wereldbeelden waren de belangrijkste elementen tijdens de expertmeeting.

Kortom, het was een inspirerend evenement waarbij duidelijk inzicht werd verkregen in de uitdagingen en mogelijke oplossingen rondom de asielcrisis. Een geweldig voorbeeld van hoe sociale wetenschappen en geesteswetenschappen impact op Europees niveau kunnen creëren. Op 4 februari 2015 vindt een ander evenement in Brussel plaats met als thema bevordering en bescherming van de vrijheid van godsdienst, met als centrale gastspreker Prof Elizabeth Shakman Hurd (Northwestern University, USA).

Voor meer informatie over huidige en toekomstige evenementen, kunt u contact opnemen met sustainablesociety@rug.nl

Laatst gewijzigd:24 januari 2022 12:20