Jo Shapiro benoemd tot bijzonder hoogleraar Professionalism en Peer Support
Jo Shapiro uit Boston is per 15 oktober door het Groninger Universiteits Fonds benoemd tot bijzonder hoogleraar Professionalism and Peer Support in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Deze leerstoel is de eerste in zijn soort in Nederland en past bij de prioriteit die het UMCG geeft aan patiëntveiligheid en kwaliteit van zorg.
Wanneer een dokter betrokken is bij een fout die de patiënt ernstige schade toebrengt, heeft dat ook een overweldigend effect op de arts. Schuld, schaamte en angst zijn geen ongebruikelijke reacties, maar artsen zijn vaak gewend die voor zich zelf te houden. Het is belangrijk dat hulpverleners vaardigheden hebben en ontwikkelen om met gemaakte fouten om te gaan en in een veilige omgeving reflecteren op gedrag, zorg en de samenwerking in een team. In de opleiding tot arts en medisch specialist en in het dagelijks werk is er nog maar weinig aandacht voor deze vorm van professioneel gedrag. Daarom zal Shapiro met artsen in het UMCG werken aan professioneel gedrag, team training en communicatievaardigheden.
Jo Shapiro is chirurg, medeoprichter en directeur van het Center for Professionalism and Peer Support van het Brigham’s and Women’s hospital in Boston. Ze heeft volop ervaring in het trainen van artsen in peer support, de opvang van collega’s die betrokken zijn bij een calamiteit. Sinds twee jaar doet ze dat ook in het UMCG. Met deze bijzondere leerstoel zullen dit soort trainingen en onderzoek naar peer support verder verdiept worden. Om al vroeg in de opleiding tot arts aandacht te besteden aan dit onderwerp, gaat Shapiro ook coaches trainen die studenten Geneeskunde begeleiden in professioneel gedrag. Shapiro wordt voor vijf jaar benoemd.
Laatst gewijzigd: | 12 maart 2020 21:49 |
Meer nieuws
-
08 mei 2025
KNAW benoemt drie hoogleraren RUG/UMCG tot nieuw lid
Hoogleraren Jingyuan Fu, Lisa Herzog en Helga de Valk van de RUG zijn door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) benoemd tot lid.
-
06 mei 2025
Wetenschap Werkt | Bewegend leren maakt kinderen vaardiger
Door basisschoolkinderen bewegend taal en rekenen te leren verbetert hun aandacht en taakgerichtheid. Door drie keer per week een half uur de lesstof springend en joggend tot zich te nemen gaan de resultaten op toetsen erop vooruit. Dit was de...
-
14 april 2025
12 Marie Sklodowska Curie Doctoral Networks voor de Rijksuniversiteit Groningen
De Rijksuniversiteit Groningen heeft zeer goede resultaten behaald in de laatste ronde van Marie Sklodowska Curie Doctoraatsnetwerken.