Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Twee NWO-subsidies voor geesteswetenschappen

01 juli 2014

NWO Geesteswetenschappen heeft aan twee onderzoeksteams van de RUG financiering toegekend vanuit de Vrije competitie geesteswetenschappen. Via de Vrije competitie is financiering beschikbaar voor de beste geesteswetenschappelijke onderzoeksvoorstellen, zonder thematische randvoorwaarden.

De Vrije Competitie financiert projecten die uit minimaal twee deelprojecten bestaan met een duidelijke onderlinge samenhang. Per project wordt maximaal € 750.000 toegekend.

In totaal werden zes voorstellen gehonoreerd, waarvan twee van de RUG. Het gaat om:

Mekka: 'Magischer dan Disneyland'

Marjo Buitelaar

Dr. Marjo Buitelaar, Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschappen
Mekka wordt steeds populairder als reisbestemming voor moslims. De onderzoekers gaan bestuderen hoe gebruiken rond de bedevaart naar Mekka zich als gevolg van globalisering en modernisering ontwikkelen, en welke betekenis de pelgrimstocht tegenwoordig heeft voor de religiositeit en meervoudige identiteit van vooral Marokkaanse en Nederlandse moslims.

Religieuze leescultuur in middeleeuwse steden

Dr. Sabrina Corbellini en prof.dr. B. Bart Ramakers, Faculteit der Letteren
In de vijftiende eeuw konden steeds meer stadsbewoners lezen. Zij lazen vooral religieuze teksten, die ze gingen verzamelen en weer opnieuw verspreiden. Een team van vijf onderzoekers gaat deze rijke leescultuur in kaart brengen, door bestudering van actieve leeshoudingen, netwerken van lezers en plaatsen waar teksten bewaard en uitgewisseld werden.

Sabrina Corbellini
Bart Ramakers