Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Aardrijkskunde Olympiade: Annejet Tuinstra beste aardrijkskundeleerling van Nederland

13 juni 2014

Op vrijdag 6 juni zijn in Groningen de prijzen voor de finale van de Nationale Aardrijkskunde Olympiade uitgereikt. De Aardrijkskunde Olympiade is een wedstrijd voor HAVO/VWO leerlingen uit de bovenbouw die belangstelling hebben voor het vak aardrijkskunde. De strijd gaat om de beste aardrijkskundeleerling van Nederland te worden. De vier beste finalisten gaan naar de internationale aardrijkskunde olympiade (iGeo), die in 2014 in Krakau, Polen wordt georganiseerd.

De hoofdprijs is gewonnen door Annejet Tuinstra uit Almelo, 6 VWO, SG Het Erasmus. De hoofdprijs is een globe van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap. De veldwerkprijs is voor Thomas Bolding, Nieuwegein 6 gym., Stedelijk Gymnasium Utrecht. De veldwerkprijs is de Hensbeker van de Unie van Waterschappen. De Theorieprijs is gegaan naar Niels van der Voort uit Hilversum, 5 gym. van het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum. De theorieprijs bestaat uit een aantal Bosatlassen van uitgeverij Noordhoff. De winnaars worden op 19 juni a.s. gehuldigd door de staatssecretaris van OCW, samen met de winnaars van de andere Olympiades.

De 15 finalisten van de eindronde waren de besten van de meer dan 5000 deelnemers die meededen in de voorrondes in ons land. De finale werd gehouden onder de deskundige leiding van medewerkers van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Op het programma stond veldwerk in Drenthe en een theorietoets.

Op 12 augustus a.s. vertrekken de vier beste finalisten naar de International Geographical Olympiad (iGEO) in Krakow, Polen, waar ze het opnemen tegen leerlingen uit 40 landen.

De Aardrijkskunde Olympiade Nederland wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van OCW, de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen, het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap, de Unie van Waterschappen, Uitgeverij Noordhoff, het CITO, SLO, Universiteiten en Hogescholen en de Topografische Dienst Emmen.

> Meer informatie www.aardrijkskunde-olympiade.nl

Finalisten Aardrijkskunde Olympiade 2014