Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RUG400-viering groots afgesloten met festiviteiten voor iedereen

Zaterdag 14 juni optredens van o.a. Bløf en De Jeugd van Tegenwoordig
10 juni 2014

Na de eredoctoraten met de mooie stoet internationale hoogleraren op vrijdag 13 juni sluiten we de RUG400-viering af met een weekend vol festiviteiten voor iedereen. Op zaterdag 14 juni is er een groots slotfeest op de Grote Markt, Vismarkt en Waagplein met o.a. Bl ø f en De Jeugd van Tegenwoordig. Deze wordt voorafgegaan door een optocht van studenten en Stadjers die samen hun community-art projecten presenteren aan het publiek. ’s Middags kan men genieten van de Bommen Bootrace, een roei-evenement tussen Groningen en Münster in de grachten van de Groninger binnenstad met als hoogtepunt de race tussen de oud-studenten van Oxford en Cambridge.

Slotfeest met Bløf, De Jeugd van Tegenwoordig en Sandra van Nieuwland

De RUG heeft een groots slotfeest voor iedereen georganiseerd op de Grote Markt, de Vismarkt en het Waagplein. Op de Grote Markt wordt de zaterdagavond (14 juni) gehost door Bert Visscher. Het Noordpool Orkest doet de aftrap met oud-studenten van de RUG: Sandra van Nieuwland, Ellen ten Damme, Pé en Rinus, Joost Marsman, Ralf Poelman en Jan Rot. Na Splendid zal Bløf zijn opwachting maken. Op de Vismarkt spelen Orange Skyline, Maison du Malheur, Puggy en DJ Bassanova, met als uitsmijter De Jeugd van Tegenwoordig. Verder is er een IKEA-lounge op het Waagplein ingericht waar de AMF Jazzband speelt en de hilarische RUG400-studentenfilm For Infinity-The Movie te zien zal zijn.

Foto: Niels de Vries

Parade

6 Kunstenaars, 6 wijken en 13 studentenorganisaties hebben de afgelopen maanden geklust aan mobiele kunstobjecten. Zaterdag 14 juni lopen zij samen mee in de Parade om hun samenwerkingsgroep te vertegenwoordigen. Al 400 jaar is de Rijksuniversiteit Groningen onderdeel van de stad en leven student en Stadjer naast elkaar. Tegenwoordig heeft de universiteit haar deuren meer open staan voor de samenleving dan vroeger. Tijdens eerdere lustrumvieringen was de Maskerade hét moment dat de universiteit met haar studenten naar buiten trad voor stad en ommelanden. Nu is de parade een eigentijdse versie van de Maskerade. Stadjers kijken niet alleen naar de studenten, maar zij lopen – naast dat ze samen hebben geklust - samen met de studenten mee in deze optocht van de Ossenmarkt (19.00 uur), via het Zuiderdiep naar de Grote Markt (20.10 uur).

Bommen Bootrace

In de grachten van de Groninger binnenstad wordt de Bommen Bootrace (op zaterdag 14 juni), een roei-evenement tussen Groningen en Münster, opgeluisterd door onder meer de beroemde alumni-teams van Oxford en Cambridge en de olympische teams uit 1972, 1996 en 2008. De lange race start bij de Oostersluizen, de sprint bij het Groninger Museum en voor beide is de finish voor De Hunze. Het evenement kan het beste bekeken worden bij de Zuiderhaven aan de Sluiskade en de Emmasingel en start om 15.00 uur.

Gift for Infinity-daghappen

Tijdens de RUG400-feestmaand kunnen bezoekers van de feesten in één van de 30 restaurants met de Gift for Infinity-sticker een Gift for Infinity-daghap bestellen. Daarmee wordt het onderzoek ‘Actief Oud is Goud’ gesteund. Tijdens de hele RUG400-maand staat dit door het publiek gekozen onderzoek naar actief oud worden centraal.

Alumni

Voor oud-studenten van de RUG is een speciaal programma opgezet dat begint op zaterdag 14 juni met een ontvangst vanaf 10.00 uur op het Broerplein, gevolgd door een geheel verzorgde gezamenlijke lunch vanaf 12.00 uur in het centrum van de stad: een grote hoeveelheid mooi gedekte tafels door de straten van Groningen. Na de lunch zijn er facultaire lezingen te bezoeken. Behalve een borrel op de Grote Markt, kunnen ze het programma voor iedereen volgen.
Laatst gewijzigd:17 september 2021 11:16