Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dichteres des Vaderlands wordt gastschrijver van de Groningse universiteit

29 april 2014

Schrijver, dichter, toneelschrijfster en Dichteres des Vaderlands Anne Vegter is de nieuwe gastschrijver van de Rijksuniversiteit Groningen. Vanaf september 2014 geeft zij drie openbare lezingen over het thema ‘Geweld en liefde’, gevolgd door een publiek gesprek met Ola Mafaalani, de artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel (NNT). Daarnaast verzorgt zij voor een geselecteerde groep studenten werkcolleges over conflict en taal in toneelteksten en over het schrijven van een poëtische monoloog. De openbare optredens zijn op de maandagavonden 22 en 29 september en 6 en 13 oktober in de Aula van het Academiegebouw (20.00-21.30 uur).

Programma

Uitgaande van een gedichtencyclus uit haar laatste poëziebundel verzorgt Anne Vegter drie lezingen over het thema geweld en liefde. Vegter hanteert ontregelende schrijftactieken. Taal dient bij haar niet alleen om te beschrijven of te onthullen maar ook om te verwarren, te verwonden of te verleiden. Geweld en liefde gaan vaak samen op, niet alleen in de inhoud van literaire werken maar ook in de schrijfprocedure en in de taal. In haar lezingen biedt zij een excursie door haar eigenzinnige literaire universum. Aan de hand van eigen werk en fragmenten uit het werk van o.a. Paul Celan, Elfriede Jellinek, Werner Schwab, Susan Sontag en Antjie Krog verkent Anne Vegter gewelddadige processen en het ontluiken van liefdes in poëzie en toneelschrijfkunst. Tijdens het slotgesprek van 13 oktober spreekt Anne Vegter met Ola Mafaalani over verwerking van maatschappelijke, relationele en innerlijke conflicten in toneelproducties en in de poëzie. De Eefvanbreengroup zorgt voor de muzikale omlijsting van dit slotprogramma.

Anne Vegter foto: Roger Cremers

Anne Vegter

Anne Vegter Anne Vegter (1958) is sinds 2013 Dichteres des Vaderlands. Zij schrijft poëzie, toneelteksten en kinderboeken. In 1989 debuteerde zij met De dame en de neushoorn waarvoor zij de Woutertje Pieterseprijs 1990 ontving. Haar tweede kinderboek Verse bekken! werd genomineerd voor de AKOliteratuurprijs 1991. In 2004 kreeg zij de Anna Blamanprijs voor haar hele oeuvre. Zij ontving als co-auteur de Taalunie Toneelschrijfprijs 2006 voor monologen over het bombardement op Rotterdam. In 2008 en 2012 werden haar dichtbundels Spamfighter en Eiland berg gletsjer genomineerd voor de VSBpoëzieprijs. Voor Eiland berg gletsjer ontving zij de Awaterpoëzieprijs 2012. Anne Vegter werkte als tekstperformer onder meer met het ASKO/Schönbergensemble. In maart 2014 ging bij Toneelgroep Maastricht de succesvolle toneelvoorstelling How to play Francesca Woodman in première, waarvan zij de co-auteur was.

Gastschrijverschap

Sinds 1986 is aan de Rijksuniversiteit Groningen elk najaar een gastschrijver verbonden. De gastschrijver verzorgt openbare lezingen en een reeks werkcolleges. Gastschrijvers aan de Groningse universiteit waren onder meer Dick Hillenius, Doeschka Meijsing, Willem Wilmink, Monica van Paemel, Willem Jan Otten, Gerrit Krol, Nelleke Noordervliet, Bernlef, Rutger Kopland, Joost Zwagerman, Thomas Rosenboom, Bas Heijne, Koos van Zomeren, Tonnus Oosterhoff, Marjolijn Februari, Esther Jansma, Kader Abdolah, Arthur Japin, Annejet van der Zijl, Hans Aarsman en Marjoleine de Vos.

De organisatie van het Gastschrijverschap is in handen van de RUG en Studium Generale Groningen.

Laatst gewijzigd:17 september 2021 10:18