Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

400 jaar student in Stad

Tentoonstelling in Groninger Museum opent 1 maart
19 februari 2014

Van 1 maart tot en met 31 augustus is in het Groninger Museum de tentoonstelling Student in Groningen 1614-2014 te zien. Studenten vormen al 400 jaar een kleurrijk, opgewekt en kritisch element in de stad Groningen. Aan de hand van voorwerpen, originele foto's en filmbeelden worden allerlei facetten van het studentenleven in Groningen belicht.

Maskeraden en vriendenboeken

Veel aandacht is er voor de vele maskeraden. Deze historische optochten werden gehouden tussen 1836 en 1914 en maakten grote indruk op de stadsbevolking. Uitingen van typische studentencultuur met eigen mutsen, liederen en clubkleuren en  affiches, vormen de hoofdmoot van de expositie. De regelmatig georganiseerde stoeten en optochten zorgden voor vertier en vermaak in de stad. Uit de 17e en 18e eeuw worden bijzondere vriendenboeken getoond. In deze alba amicorum schreven de studenten verzen, opdrachten en soms ook tekeningen.

Foto: Sacha de Boer

400 jaar RUG

De tentoonstelling vindt plaats in het kader van het vierde eeuwfeest van de Rijksuniversiteit Groningen en werd mogelijk door bruiklenen van het Universiteitsmuseum Groningen, Universiteitsbibliotheek Groningen, Groninger Archieven, senaten/ besturen en oud-leden van talloze studentenverenigingen en particuliere verzamelaars.

Het is de eerste van drie tentoonstellingen die rond het RUG400-thema For Infinity wordt georganiseerd. De andere twee tentoonstellingen zijn:
- 400 jaar wetenschap in de Der Aa-kerk
- Kunst en wetenschap in het Universiteitsmuseum.
De tentoonstellingen staan op zichzelf, maar samen vertellen ze het grootse verhaal over de wetenschap in Groningen . Meer informatie over deze tentoonstellingen is te vinden op de website www.rug400.nl.

Laatst gewijzigd:24 december 2021 14:36