Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO-subsidie voor grafeen-onderzoek samen met India

18 juni 2013

Een onderzoeksteam van het Zernike Institute for Advanced Materials van de Rijksuniversiteit Groningen krijgt van NWO 475.000 euro voor samenwerking met Indiase onderzoekers op het gebied van onderzoek naar functionele materialen.

Het geld wordt gebruikt voor duurzame en innovatieve toepassingen van niet-organische materialen. Zowel de Indiase overheid als NWO draagt bij aan de samenwerking. Het project heet Graphene Spintronics with Complex Oxides. De onderzoekers zijn: prof.dr. T. Banerjee (RUG), prof.dr.ir. B.J. van Wees (RUG) en prof.dr. M.V. Mostovoy (RUG) met prof. A. Ghosh (IISc, Bangalore) en prof. T. Saha-Dasgupta (S.N. Bose Nat. Centr. Basic Sc.).

De onderzoekers ontwikkelen grafeen-multifunctioneel oxide-instrumenten voor studies naar het transport van lading (elektronica) en spin (spintronica), door de interface te functionaliseren met complexe oxiden. Ze gebruiken daarvoor een unieke combinatie van experimentele, theoretische en computermethoden. Hierdoor wordt het mogelijk de multifunctionele eigenschappen van deze materialen te optimaliseren om zo nieuwe mogelijkheden te scheppen voor het onderzoek naar efficiënt spintransport in grafeen. Naar verwachting zal het consortium een springplank worden voor uitbreiding van de wetenschappelijke samenwerking tussen beide landen.

Het consortium bestaat uit vier deelnemende onderzoeksgroepen, twee in Nederland en twee in India. De Nederlandse groepen van het Zernike Institute for Advanced Materials van de Rijksuniversiteit Groningen staan onder leiding van Prof. Maxim Mostovoy en Prof. Tamalika Banerjee (met Prof. Bart van Wees). De Indiase groepen – van het Indian Institute of Science (Bangalore) en het S.N. Bose National Centre for Basic Sciences (Kolkata) – worden geleid door resp. Prof. Arindam Ghosh en Prof. Tanusri Saha-Dasgupta. Aan het consortium zijn vier promotieplaatsen toegekend, waarvan twee aan het Zernike Institute for Advanced Materials.

Zie ook: Nieuwsbericht NWO

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:18