Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

12 juni 2013
Prijswinnaars Natuurkunde Olympiade
v.l.n.r. Freddie, Matthijs, Arthur, Tim, Joost

Op woensdag 12 juni 2013 om 11.30 uur vond de prijsuitreiking plaats van de 32e Nationale Natuurkunde Olympiade voor 5- en 6-vwo’ers uit het hele land. De prijzen werden uitgereikt door de rector van de Rijksuniversiteit Groningen, prof. dr. Elmer Sterken in de Senaatskamer van de universiteit. De vijf winnaars vormen het Nederlandse team voor de Internationale Natuurkunde Olympiade in Kopenhagen van 7 t/m 15 juli 2013.

De Rijksuniversiteit Groningen was dit jaar weer gastheer van de eindronde van de Nationale Natuurkunde Olympiade die van 5 t/m 12 juni plaatsvond. De Natuurkunde Olympiade is een jaarlijkse wedstrijd die door de Universiteit Utrecht en Rijksuniversiteit Groningen samen wordt georganiseerd.

Leerlingen uit hele land

De beste achttien natuurkunde-leerlingen uit vwo/gymnasium 5 en 6 kwamen vanuit het hele land en bogen zich tijdens deze eindronde over moeilijke onderwerpen zoals klassieke mechanica, relativiteitsleer, optica, thermodynamica en elektriciteitsleer. Aan de hand van een practicumtoets en een theorietoets van ieder vier uur werd duidelijk welke vijf leerlingen ons land mogen vertegenwoordigen in de internationale finale in Kopenhagen. Uiteraard was er tijdens de eindronde ook tijd voor ontspanning : bijvoorbeeld een uitstapje naar Schiermonnikoog en een bezoek aan Astron, het Nederlands instituut voor radio astronomie.

Vijf winnaars

De vijf winnaars zijn:

1. Freddie Hendriks, Hooghalen (Dr. Nassau College, Assen)
  2. Arthur Christianen, Nijmegen (Stedelijk Gymnasium Nijmegen)
  3. Tim Baanen, Alphen aan den Rijn (Scala College, Alphen aan den Rijn)
  4. Matthijs Vernooij, Nijmegen (Stedelijk Gymnasium Nijmegen)
  5. Joost Houben, Houten (SG Guide de Bres, Amersfoort)

Noot voor de pers

Meer informatie: ir. J.E. (Enno) van der Laan, Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, tel. 050-363 4942, j.e.van.der.laan rug.nl

Laatst gewijzigd:06 september 2021 14:03