Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Acht ton voor onderzoek naar digitalisering van het nieuws

01 mei 2013

Het Centre for Media and Journalism Studies van de Rijksuniversiteit Groningen en de leerstoelgroep Journalistiek van de Vrije Universiteit Amsterdam krijgen samen 790.000 euro voor onderzoek naar hoe journalisten hun informatie optimaal kunnen aanbieden nu de nieuwsgewoonten van het publiek veranderen. In het onderzoek zullen ze samenwerken met kranten van De Persgroep, de Noordelijke Dagblad Combinatie en programma’s van NOS Nieuws, Nieuwsuur, EénVandaag, Buitenhof, EO en NCRV. Het bedrag komt uit het topsectorprogramma Creatieve Industrie van NWO en van de deelnemende media.

Het snel groeiende gebruik van social media en mobiele apparatuur vraagt om een nieuwe afstemming van de journalistieke inhoud. Het gaat bijvoorbeeld om de vraag of een krantenlezer dezelfde eisen stelt aan een webapplicatie als aan een papieren versie. Facebook en Twitter lenen zich goed voor het toegankelijker maken van journalistiek, maar hoe kunnen journalisten deze platforms inzetten om de kwaliteit van nieuws te optimaliseren? Hanteren nieuwsgebruikers één maatstaf voor journalistieke kwaliteit of zijn er verschillende maatstaven verbonden met platform, merk of moment?

Voor iemand, die de werkdag begint met het ophalen van NOS Nieuws via ‘uitzending gemist’ heeft nieuws een andere functie dan voor iemand die de dag begint met het opslaan van de krant. En een derde, die het nieuws checkt op een app en een merkwaardig verhaal deelt via Facebook, geeft er weer andere betekenis aan.

Samenwerking

Hoogleraar Marcel Broersma, onderzoeker Chris Peters (beiden RUG) en prof. Irene Costera Meijer (VU) werken in het onderzoek nauw samen met mediaorganisaties. Er worden nieuwe methoden toegepast om te onderzoeken hoe nieuwsmedia worden gebruikt in het dagelijks leven. Afhankelijk van tijd, plaats, situatie, moment op de dag, het gebruikte apparaat, platform of medium verschilt het gebruik.

Uniek aan het onderzoek The New News Consumer: User-Based Innovation to Meet Paradigmatic Change in News Use and Media Habits is dat wetenschappers en redacties samen de betekenis van digitalisering voor veranderend nieuws- en informatiegebruik onderzoeken. Op basis van deze kennis kunnen nieuwe producten, vertelstrategieën en formats worden ontwikkeld die èn kwalitatief goed zijn èn aansluiten op de veranderende behoeftes. Vragen uit de journalistieke praktijk zijn daarbij leidend. Bovendien wordt voortdurend bekeken in hoeverre nieuwe nieuwsplatforms, gebruiksmogelijkheden en gebruiksgewoonten kunnen worden meegenomen in het onderzoek. Elk half jaar brengen de onderzoekers verslag uit, dus de uitkomsten zijn direct in de praktijk toe te passen.

Aanbod afstemmen

Met de uitkomsten kunnen journalisten en marketeers het aanbod beter afstemmen op de voorkeuren en waardeperceptie van verschillende groepen: wie wil welk nieuws, wanneer, waar en waarom en tegen welke prijs? Zij krijgen meer inzicht in de aanschaf- en inschakelmomenten van nieuwsconsumenten. Wanneer besluiten ze om het nieuws wel of niet te lezen/bekijken/checken. Ze kunnen de huidige journalistieke routines zo nodig aanpassen, nieuwe nieuwsgenres en manieren van storytelling ontwikkelen en die (internationaal) doorverkopen zoals BBC en The Guardian ook doen.

Meer informatie:

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:32
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 12 februari 2019

    Het klimaatverdriet van Maarten Loonen

    De klimaatverandering op Spitsbergen; Maarten Loonen maakt het al jaren aan den lijve mee. Hij kan uren vertellen over ganzen, rendieren en gletsjers, over de onmetelijke en ons onbekende natuur. Maar het meest raakt hem de klimaatklok die voorttikt...

  • 12 februari 2019

    Eredoctoraten voor Titia de Lange en Philipp Blom

    De Rijksuniversiteit Groningen reikt tijdens de lustrumweek in juni 2019 eredoctoraten uit aan prof. dr. Titia de Lange en dr. Philipp Blom. Historicus Blom ontvangt het eredoctoraat op voordracht van prof. dr. Ann-Sophie Lehmann van de Faculteit der...

  • 07 februari 2019

    Hoogleraar Stynke Castelein wint de Vrouw in de Media Award Groningen

    Prof. dr. Stynke Castelein, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoofd onderzoek bij Lentis, ontvangt de Vrouw in de Media Award 2018 Groningen.