Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Driving feedback. Psychological factors influencing the effectiveness of feedback

11 februari 2013

Promotie: mw. E.B. Dogan, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Driving feedback. Psychological factors influencing the effectiveness of feedback

Promotor(s): prof.dr. E.M. Steg

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Feedback bevordert duurzaam en veilig rijgedrag

Automobilisten rijden niet altijd veilig en duurzaam. Het geven van feedback tijdens het rijden wordt over het algemeen beschouwd als een goede manier om automobilisten bewust te maken van de gevolgen van hun gedrag, en om hun gedrag te veranderen. Er is echter weinig bekend over welke factoren de effecten van feedback beïnvloeden. Promovenda Ebru Dogan deed hier onderzoek naar.

Uit de onderzoeken die zij uitvoerde met behulp van de rijsimulator en videobeelden blijkt dat de aanwezigheid van feedback op zichzelf niet altijd voldoende is om automobilisten te faciliteren en te motiveren om veiliger en duurzamer rijgedrag te vertonen.

De effectiviteit van feedback hangt af van de motivaties en cognities van automobilisten. Het is ten eerste belangrijk dat feedback inzichtelijk maakt hoe (slechte) prestaties kunnen worden verbeterd, vooral wanneer feedback wordt gegeven over gedragingen waarover automobilisten een vertekend positief zelfbeeld hebben. Ten tweede, specifieke feedback kan zelfregulatie bevorderen, maar vooral als er geen sprake is van belangrijkere conflicterende doelen en als de verkeerssituatie niet te veeleisend is. De inrichting van het wegennet moet dus worden afgestemd op de voorwaarden van veilig en duurzaam rijgedrag om zo veilige en duurzame zelfregulatie van autogebruikers te bevorderen. Ten derde blijkt dat men de milieueffecten van duurzaam rijgedrag meer de moeite waard vind dan de financiële effecten. Feedback die appelleert aan milieuvriendelijke in plaats van financiële motieven kan dus mogelijk effectiever zijn in het bevorderen van duurzaam rijgedrag, vooral als het gedrag waarover feedback wordt gegeven geassocieerd wordt met relatief kleine opbrengsten.

Ebru Dogan (Turkije, 1982) studeerde psychologie aan de Middle East Technical University in Ankara en deed haar promotieonderzoek met een Ubbo Emmius Beurs bij de afdeling Psychologie van de RUG. Ze is nu postdoc bij Fondation Mov’eoTec in Frankrijk.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:08
View this page in: English

Meer nieuws

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...

  • 04 maart 2024

    Een plantaardige sensor

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 11 december 2023

    Join the 'Language and AI' community

    As a part of the Jantina Tammes School, the 'Language and AI' theme is an interdisciplinary initiative that aims to encourage collaboration among academics, PhD candidates, students, and industry representatives who share a keen interest in the...