Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Studenten Ruimtelijke Wetenschappen 1e, 2e én 3e plaats bij WoON-scriptieprijs

28 januari 2013
Erik Martens ontvangt de eerste prijs uit handen van dg Wonen en Bouwen Mark Frequin

Op 23 januari is voor het eerst de WoON-scriptieprijs uitgereikt. Deze prijs voor de beste Masterscriptie over wonen, bouwen of integratie is in het leven geroepen door het directoraat Wonen, Bouwen en Integratie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Zowel de eerste, tweede als derde prijs is gewonnen door studenten van de Master Vastgoedkunde van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen.

De nieuwe jaarlijkse WoON-scriptieprijs stimuleert het gebruik van de gegevens uit het WoonOnderzoek Nederland (WoON) en zorgt er tevens voor dat waardevol wetenschappelijk onderzoek gemakkelijker zijn weg vindt naar beleidsmakers. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voert WoON elke vier jaar uit en het onderzoek levert een schat aan informatie op over woonsituaties en -wensen in Nederland.

Er zijn 14 scripties ingediend voor de eerste editie van de WoON-scriptieprijs. De onderwerpen liepen uiteen van renovatie in bewoonde staat, slaagkansen, particulier opdrachtgeverschap, sociaal kapitaal en de waardeontwikkeling van woningen, de verhuismotieven van senioren en de gevolgen van individualisatie, woningcorporaties.

De scripties zijn beoordeeld door de jury, die bestond uit de heren Frequin (directeur-generaal Wonen en Bouwen), Van Giessen (directeur Woningmarkt) en Licher (directeur Kennis en Verkenningen). De scripties waarbij de auteur zelf het bestand heeft gebruikt voor de statistische analyses, hebben een streepje voor. Daarnaast is gelet op relevantie voor het WBI terrein, de opbouw van de scriptie en of het helder is geschreven.

De WoON scriptieprijzen zijn gewonnen door:

1. Erik Martens - Energieprestatie en beleggingswaarde. De meerwaarde van energiezuinige huurwoningen voor beleggers.
  2. Frank Verwoerd - Aanpak van scheefwonen. De mogelijke effecten op de doorstroming door het wetsvoorstel 33129: "Huurverhoging op grond van inkomen".
  3. Mark de With - De Loan-to-income en Loan-to-value ratio’s van de Nederlandse hypotheekmarkt nader verklaard. "Een profielschets van de koopwoningbezitters die (te)veel geleend hebben."

De eerste prijs is een geldbedrag van 2500 euro. De tweede en derde plek ontvangen respectievelijk een bedrag van 1000 en 500 euro.

Van welke universiteit de scripties kwamen was geen beoordelingscriterium. Daardoor zijn er nu drie prijswinnaars van dezelfde universiteit. Zelfs van dezelfde faculteit. En van dezelfde afstudeerrichting! De prijswinnaars hebben alledrie de Master Vastgoedkunde aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen gedaan. Een felicitatie voor Vastgoedkunde is hier op zijn plaats!

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:36