Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Customer value models in the energy market. Understanding the role of acquisition and retention effects

13 december 2012

Promotie: mw. S.M.J. Lhoëst-Snoeck, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Customer value models in the energy market. Understanding the role of acquisition and retention effects

Promotor(s): prof.dr. P.C. Verhoef

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Waardemodellen voor consumenten in de energiemarkt

In de energiemarkt investeren bedrijven veel geld om klanten te trekken en te behouden. Daarom is het nuttig meer inzicht te krijgen in deze klantrelaties en de waarde hiervan. Sietske Lhoëst-Snoeck bestudeerde de waarde van klanten in de energiemarkt. Zo is een model ontwikkeld om de toekomstige waarde van elke klant te voorspellen. Door marketingacties te simuleren kan dit model gebruikt worden om het effect van een bepaalde actie op een bepaalde klant vooraf te bepalen. Verder keek de onderzoekster het effect van aantrekkelijk geprijsde wervingsaanbiedingen. Hieruit blijkt dat klanten die bekend zijn met de wervingsaanbieding een hogere intentie hebben klant te blijven dan klanten die niet bekend zijn met de aanbieding. Tot slot werd gekeken naar het effect van massamediale ‘above-the-line’ (AT) marketinguitgaven op de winstgevendheid van zowel bestaande als nieuwe klanten. Op basis van dit model is de conclusie dat de ‘Return on Investment’ van ATL negatief is. De bevindingen van het proefschrift kunnen bedrijven helpen bij het nemen van betere beslissingen over klantwaarde, klantwerving en klantbehoud.

Sietske Lhoëst-Snoeck (Den Haag, 1980) studeerde economie aan de Universiteit van Tilburg. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Zij werkt als marketing intelligence-analist bij Nuon.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:42

Meer nieuws

  • 17 oktober 2018

    Onderling contact tussen patiënten via social media leidt tot betere relatie met zorgverlener

    Chronisch zieken hebben baat bij online medisch advies van andere patiënten via bijvoorbeeld een Facebookgroep. Onderling contact tussen patiënten via social media heeft namelijk vaak een positief effect op de relatie tussen patiënt en zorgverlener...

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...