Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Towards novel strategies to improve lipid homeostasis. Targeting the intestine

03 december 2012

Promotie: mw. M.Y.M. van der Wulp, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Towards novel strategies to improve lipid homeostasis. Targeting the intestine

Promotor(s): prof.dr. H.J. Verkade, prof.dr. A.K. Groen, prof.dr. E.H.H.M. Rings

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe inzichten over uitscheiding van cholesterol

Een overschot aan cholesterol in het bloed (hypercholesterolemie) komt veel voor bij westerlingen. Dit vergroot hun kans op hart- en vaatzieken. In het verleden werd gedacht dat de cholesteroluitscheiding voornamelijk gedreven werd via de lever/gal-route. Recent is echter duidelijk geworden dat ook uitscheiding van cholesterol vanuit de bloedbaan naar de darm en vervolgens de ontlasting een grote rol kan spelen. Dit proces wordt Trans-Intestinale Cholesterol Excretie (TICE) genoemd.

Mariëtte van der Wulp onderzocht of TICE gestimuleerd kan worden door interventies in de darm. Uit het onderzoek blijkt dat versnelling van de darmpassage met het veelgebruikte laxeermiddel polyethyleen glycol (PEG) in een diermodel geen invloed heeft op cholesterolopname en -uitscheiding. Uit een andere studie blijkt dat een hoogvet dieet met zeer weinig meervoudig onverzadigde vetten TICE stimuleert en de cholesteroluitscheiding verdubbelt in vergelijking met een standaard hoogvet dieet.

Ook stelt Van der Wulp vast dat muizen die de galzout-exportpomp in de lever missen, en spontaan extreem veel hydrofiele galzouten uitscheiden met de gal, nauwelijks cholesterol in de darm kunnen opnemen en zeer veel cholesterol uitscheiden in de ontlasting via TICE. Dit zijn aanwijzingen dat eenvoudige orale (dieet-)aanpassingen/ toevoegingen, althans in diermodellen, positieve effecten kunnen hebben ten aanzien van de cholesterolhuishouding.

Mariëtte van der Wulp (Deventer, 1981) studeerde Geneeskunde en Medische Biologie te Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Kindergeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), binnen de onderzoeksschool GUIDE en het Top Institute Food and Nutrition (Wageningen). Van der Wulp werkt inmiddels als ANIOS kindergeneeskunde in het Martini Ziekenhuis Groningen.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:01