Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Petra Hendriks - Language acquisition and the Eliza effect

27 november 2012

It is generally believed that children must first learn to comprehend a linguistic expression before they can correctly use it themselves. However, several studies have found that children's production of correct word order, pronouns like he and him, and several other linguistic forms seems to precede their comprehension. This surprising pattern may not have been observed earlier because not only the interactions of humans with computers, but also the interactions of adults with children are subject to the Eliza effect: the susceptibility to read far more understanding than is warranted into strings of words (Hofstadter, 1996). In this talk I will discuss an explanation of asymmetries between children's production and their comprehension in terms of children's non-adult ranking of the constraints of their grammar and their failure to consider the perspective of their conversational partner. Evidence will be presented from linguistic experiments such as eyetracking (e.g., Cannizzaro, 2012) and cognitive modeling in ACT-R (van Rij, 2012) to support this explanation.

Laatst gewijzigd:13 juni 2019 13:40
View this page in: English

Meer nieuws

  • 13 mei 2024

    ‘De kleurrijke cellen van bloemen vervelen nooit!'

    Iedereen kan genieten van kleuren in de natuur, maar bij evolutiebioloog Casper van der Kooi gaat dat veel verder: hij onderzoekt hoe bloemen, vogels, vlinders en kevers aan hun kleuren komen. Bovendien bestudeert hij hoe die kleuren gebruikt...

  • 13 mei 2024

    Moleculen stilzetten

    In zijn laboratorium bouwt natuurkundige Steven Hoekstra aan een opstelling die bestaat uit twee delen: een apparaat dat moleculen van barium-fluoride maakt, en een ander apparaat dat deze moleculen bijna stilzet om ze te kunnen onderzoeken.

  • 07 mei 2024

    Lezing met aanstaand Eredoctor Gerrit Hiemstra op 24 mei

    Ter ere van zijn eredoctoraat heeft FSE Hiemstra uitgenodigd een lezing te geven met de titel 'Science, let's talk about it' in de ochtend van 24 mei