Petra Hendriks - Language acquisition and the Eliza effect
It is generally believed that children must first learn to comprehend a linguistic expression before they can correctly use it themselves. However, several studies have found that children's production of correct word order, pronouns like he and him, and several other linguistic forms seems to precede their comprehension. This surprising pattern may not have been observed earlier because not only the interactions of humans with computers, but also the interactions of adults with children are subject to the Eliza effect: the susceptibility to read far more understanding than is warranted into strings of words (Hofstadter, 1996). In this talk I will discuss an explanation of asymmetries between children's production and their comprehension in terms of children's non-adult ranking of the constraints of their grammar and their failure to consider the perspective of their conversational partner. Evidence will be presented from linguistic experiments such as eyetracking (e.g., Cannizzaro, 2012) and cognitive modeling in ACT-R (van Rij, 2012) to support this explanation.
Laatst gewijzigd: | 13 juni 2019 13:40 |
Meer nieuws
-
16 september 2025
De zee haalt koolstof uit de lucht – maar wat als de temperatuur stijgt?
Gelukkig neemt zeewater koolstofdioxide (CO2) op, anders was het al lang over en uit geweest met ons,’ vertellen klimaat- en oceaanonderzoekers Richard Bintanja en Rob Middag. Maar wat gebeurt er eigenlijk met die koolstofopname in een veranderend...
-
10 september 2025
Financiering voor Feringa en Minnaard vanuit Nationaal Groeifondsproject Big Chemistry
Twee RUG onderzoeken hebben via NWO financiering ontvangen vanuit het Nationaal Groeifondsproject Big Chemistry.
-
09 september 2025
De vingerafdruk van koolstofdioxide
In het jaar 2000 richtte Harro Meijer, hoogleraar Isotopenfysica aan de Rijksuniversiteit Groningen, het meetstation Lutjewad nabij Hornhuizen op. Daar brengen Groningse onderzoekers onder andere in kaart wat de herkomst van CO2 in de atmosfeer is,...