Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Families, huishoudens en wonen

13 november 2012

Oratie: mw. prof.dr. C.H. Mulder, 14.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Families, huishoudens en wonen

Leeropdracht: Demografie en ruimte

Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen

De nabijheid van familieleden is van groot belang voor de beslissing om al dan niet te gaan verhuizen. Wie ouders, broers of zussen in de buurt heeft wonen, heeft een aanzienlijk kleinere kans om de gezamenlijke woning te verlaten bij (echt)scheiding. Ook de kans op verhuizen over langere afstand, bijvoorbeeld voor werk, is een stuk kleiner. Verder lijkt het erop dat de nabijheid van kinderen het welzijn van ouderen zonder partner vergroot, terwijl het hebben van kinderen op zich voor hen geen invloed lijkt te hebben. Voor ouderen met een partner is dit andersom: het maakt vooral uit óf ze kinderen hebben en niet zozeer waar ze wonen. Dat zijn enkele opvallende bevindingen uit het onderzoek van prof.dr. Clara H. Mulder, die op dinsdag 13 november haar oratie houdt aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Het onderzoek onder leiding Mulder heeft betrekking op vijf thema’s: verhuizen (zowel residentiële mobiliteit op de korte afstand als migratie over langere afstand), huishoudensvorming en -ontbinding (waaronder relatievorming en scheiding), huisvesting, afstanden tot familieleden, en welzijn in samenhang met de voorgaande thema’s. Mulder hield zich al eerder bezig met de eerste vier thema’s, de focus op de samenhang met welzijn is nieuw in haar werk. Deze nieuwe focus heeft alles te maken met haar wens aan te sluiten op het RUG-speerpunt healthy ageing, op de onderzoeksprogramma’s van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen als geheel, en op het daarvan deel uitmakende Population Research Centre in het bijzonder.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01