Testing models of driver behaviour
Promotie: dhr. B. Lewis Evans, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Testing models of driver behaviour
Promotor(s): prof.dr. K.A. Brookhuis
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Automobilisten schatten risico’s verkeerd in
Iedereen heeft een eigen mening over het hoe en waarom mensen zich in het verkeer gedragen en zelfs de verkeerspsychologie, een vakgebied dat zich bij uitstek hiermee bezig houdt, kent modellen en theorieën die uiteenlopen of zelfs tegenstrijdig zijn. Meestal worden dergelijke modellen eenmalig gepubliceerd maar zelfs de wat meer gevestigde theorieën zijn vaak gebrekkig empirisch onderbouwd. Het proefschrift van Ben Lewis-Evans omvat een poging om dit gebrek te herstellen door de belangrijkste assumpties van een aantal vooraanstaande modellen te toetsen. In het bijzonder theorieën die uitgaan van constante monitoring van de rij-taak zoals de Task Difficulty Homeostasis theorie, de Risk Allostasis theorie en het Risk Monitor model. Deze zijn bestudeerd in vergelijking met drempel-reactie theorieën zoals de Zero-Risk theorie en het Multiple Comfort Zone model.
De resultaten van Lewis-Evans zet vraagtekens bij het idee dat bestuurders van motorvoertuigen constant risico’s waarnemen en bewust risico’s nemen. Eigenlijk blijkt dat zij in hun taakuitvoering gewoontedieren zijn, meestal rijden op de automatische piloot, soms onbewust de regels overtredend en misschien zelfs beïnvloed door emoties zonder dat ze het in de gaten hebben. In het kort komt auto leren rijden neer op leren niet bang te zijn, en om een bekende uitspraak van Wagenaar (1992) te parafraseren: mensen lopen wel risico’s maar nemen of voelen ze niet. Dat verkeersdeelnemers uiteindelijk lang niet altijd, of zelfs zelden, risiconemers zijn zet vraagtekens bij de cultuur van de beschuldigende vinger en nodigt uit tot een meer methodische en complexe systeembenadering van de verkeersveiligheid.
Zie ook het persbericht: Automobilisten gaan langzamer rijden door verborgen afbeeldingen
Ben Lewis-Evans (Nieuw Zeeland, 1979) studeerde sociale wetenschappen aan de universiteit van Waikato, NZ en deed zijn promotieonderzoek bij de Verkeers- en Omgevingspsychologie-groep van de afdeling Klinische en ontwikkelingsneuropsychologie van de RUG. Hij is daar werkzaam als universitair docent.
Laatst gewijzigd: | 06 september 2021 11:46 |
Meer nieuws
-
11 juni 2025
Liekuut | Topsport is een verbinder én een waardevolle proeftuin
Is topsport alleen leuk voor de mensen die het doen? Er gaat geld en aandacht naartoe, er zijn speciale regelingen voor studenten die topsport doen, kranten staan bol van het sportnieuws, maar wat levert het ons, als maatschappij, op?
-
06 juni 2025
India-Nederland Hydrogen Valley Fellowship-programma aangekondigd
Ter gelegenheid van Wereldmilieudag op 5 juni 2025 maakten het Indiase ministerie van Wetenschap en Technologie en de RUG gisteren de start bekend van een partnerschap voor het Hydrogen Valley Fellowship-programma. Dit programma biedt getalenteerde...
-
07 mei 2025
Leerlingen onderzoeken geluid rondom scholen
Psycholoog Kirsten van den Bosch weet het al langer: geluid is veel meer dan achtergrondruis. Nu krijgt ze de kans om dat grootschalig zichtbaar te maken.