Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

‘Lezen voor de lijst’ uitgebreid naar vmbo en onderbouw havo-vwo

12 oktober 2012

De website Lezen voor de lijst , ontwikkeld door de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen, is een succes met bijna twee miljoen pageviews sinds de lancering eind vorig jaar. Gezien de belangstelling bij docenten en leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs hebben Stichting Lezen en Bibliotheek.nl besloten om de website vanaf 15 oktober uit te breiden naar vmbo en onderbouw havo-vwo. Vergelijkbare lijsten voor de moderne vreemde talen en het Fries zijn in voorbereiding.

De website helpt leerlingen bij het vinden van een boek dat past bij hun leesniveau. Zo kunnen zij al vanaf de onderbouw werken aan een goede leeslijst en zelf zien welke literaire ontwikkeling ze tussen 12 en 19 jaar doormaken. Hiervoor zijn zes leesniveaus opgesteld, elke leerling kiest het boek dat bij haar of zijn niveau past. Het werken met Lezen voor de lijst daagt leerlingen uit en helpt ze op te klimmen naar hogere leesniveaus. De niveaus zijn gebaseerd op onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar de literaire ontwikkeling van adolescenten in het voortgezet onderwijs. Dit onderzoek strekt zich inmiddels uit naar diverse landen in Europa (www.literaryframework.eu).

Lees- en taalontwikkeling

Lezen voor de lijst is bedoeld voor leerlingen, docenten, ouders en bibliotheekmedewerkers. De site geeft advies bij de keuze en verwerking van de boeken die leerlingen voor hun leeslijst willen lezen. Hiermee wil de site niet alleen het lezen van fictie en literatuur bij jongeren stimuleren maar ook hun taalontwikkeling bevorderen. Uit onderzoek naar taalontwikkeling blijkt dat het lezen van boeken kan worden gezien als motor van zowel lees- als taalontwikkeling van jongeren.

Noot voor de pers

Contact: dr. Theo Witte, Lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen, tel. 050-363 6191, e-mail: t.c.h.witte rug.nl

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:53