Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Mapping complex and monogenetic disorders: methods and applications

12 september 2012

Promotie: mw. A.M. Szperl, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Mapping complex and monogenetic disorders: methods and applications

Promotor(s): prof.dr. T.N. Wijmenga

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe genetische technieken effectief bij het opsporen van ziekteoorzaken

Steeds meer kennis komt beschikbaar over de invloed van onze genetische kenmerken op het ontstaan van ziekten. Sommige ziekten worden veroorzaakt door één enkel gen (monogene ziekten), andere door een veelheid aan genen. Bij veel ziekten spelen naast genetische eigenschappen ook omgevingsfactoren een rol. Agata Szperl onderzocht welke mogelijkheden nieuwe genetische analysetechnieken bieden bij het ontrafelen van de oorzaken van ziekten.

In haar proefschrift presenteert Szperl een breed scala aan technieken die vaak gebruikt worden in het huidige medisch genetisch onderzoek naar genen en mutaties die betrokken zijn bij het ontstaan van verschillende ziekten. Ze bestudeert zowel monogene als complexe ziekten, waarbij zij zich baseert op genetisch materiaal van zowel afzonderlijke families als de algemene bevolking. Door het gebruik van de positionele-kandidaat gen methode, etnische fine-mapping en genoomwijde sequencing identificeerde Szperl de genetische mutaties die ten grondslag liggen aan een aantal ziekten, of wist zij de chromosomale regio waarin het verantwoordelijke gen ligt te versmallen. Szperl gaat uitvoerig in op “next generation sequencing”, een nieuwe techniek die kan worden gebruikt om de meeste monogene en sommige complexe aandoeningen nu en in de toekomst te verklaren.

Agata Szperl (Polen, 1982) studeerde biotechnologie in Warschau en Wageningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Genetica van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd gefinancierd door een NWO-VICI beurs.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02