Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Heinekenprijswinnaar William Laurance komt naar Groningen

20 september 2012

Topecoloog en wetenschappelijk klokkenluider prof. dr. William Laurance komt naar Groningen. Laurance zette als wetenschapper de ontbossing van het tropisch regenwoud op de kaart. Hij verzamelde en publiceerde de harde getallen over het verlies van biodiversiteit bij bosfragmentatie. Als geen ander wist hij belangrijke natuurbeschermingsboodschappen inhoudelijk voor het voetlicht te krijgen.

Om deze redenen zal Laurance op donderdag 27 september de tweejaarlijkse Heineken Prijs voor de Milieuwetenschappen in Amsterdam in ontvangst nemen. De dag ervoor, op woensdag 26 september 2012, is hij te gast bij de Rijksuniversiteit Groningen als deelnemer aan een aan hem gewijd symposium Relevant ecological research: Unwelcome messages for a world in transition? William F. Laurance (54 jaar) is als Distinguished Research Professor en Australian Laureate verbonden aan de James Cook University in Cairns, Australië.

De uitkomsten van ecologisch onderzoek leiden niet zelden tot voorstellen voor concrete natuurbeschermingsmaatregelen, of de roep om politiek engagement voor het behoud van biodiversiteit. Dit maakt ecologen kwetsbaar, want heel vaak worden ze gezien als belanghebbenden in het maatschappelijke debat. In dit symposium worden de onafhankelijkheid van ecologen, en van de conclusies die zij trekken, aan de kaak gesteld. Wat maakt of breekt hun autoriteit in politieke en maatschappelijke debatten? Waarom is ecologisch onderzoek zo belangrijk?

De voordracht van Laurance wordt voorafgegaan door bijdragen van prof. dr. Han Olff (directeur van het Centrum voor Ecologische en Evolutionaire Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen), Maarten Hajer (directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving, Johan van de Gronden (directeur van het Wereld Natuur Fonds), Peter Herman (Waddenacademie en NIOZ Koninklijk Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek Waddenacademie) en de winnaar van de 2012 Young Heineken Award for Environmental Sciences, dr. Tjisse van der Heide (bioloog aan Rijksuniversiteit Groningen).

Zie ook: KNAW

Noot voor de pers