Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Facilitating reflective learning

04 juli 2012

Promotie: mw. M.A. Schaub-de Jong, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Facilitating reflective learning

Promotor(s): prof.dr. M.A. Verkerk, prof.dr. J. Cohen-Schotanus

Faculteit: Medische Wetenschappen

Studenten herkennen onprofessioneel gedrag, maar kaarten het niet aan

Studenten ervaren deelname aan intervisie als positief voor de ontwikkeling van hun reflectieve vaardigheden. In de praktijk herkennen zij onprofessioneel gedrag wel, maar reageren daar vaak niet op. Dat blijkt uit onderzoek van Mirabelle Schaub-de Jong.

Een belangrijk onderdeel van beroepsopleidingen in de zorg is het ontwikkelen van professioneel gedrag. Studenten moeten hiertoe leren reflecteren op hun eigen gedrag. Dit doen zij veelal door in kleine groepjes elkaars beroepservaringen te analyseren.

In de praktijk blijkt dat studenten onprofessionele situaties wel herkennen, maar daar vaak niet op reageren. Ze hebben excuses, maar die snijden niet altijd hout. Om studenten beter op te leiden tot reflectieve professionals, zouden ze niet alleen professionele situaties moeten leren analyseren maar ook moeten leren de argumentatie te ontrafelen voor het niet reageren op onprofessionele situaties, aldus Schaub-de Jong.

Uit het onderzoek blijkt verder dat docenten goed in staat zijn om een vertrouwelijke sfeer te creëren zodat studenten persoonlijke ervaringen durven uit te wisselen. Minder goed zijn docenten in het aanleren van de reflectieve vaardigheden, zoals het expliciet maken van ervaringen of het analyseren daarvan. Hierin zouden docenten getraind moeten worden, stelt de promovenda.

Mirabelle Schaub-de Jong (Amsterdam, 1964) studeerde humanistiek te Utrecht. Ze verrichtte haar onderzoek binnen het Medisch Ethisch Expertisecentrum en het Centrum voor innovatieonderzoek medisch onderwijs van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en de afdeling logopedie van de Hanzehogeschool. Schaub-de Jong blijft ook na haar promotie werkzaam aan de Hanzehogeschool, onder meer als coördinator reflectie & intervisie.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 01 juli 2025

    Zomernummer Broerstraat 5

    Het zomernummer van RUG-magazine Broerstraat 5 is uit.

  • 01 juli 2025

    Khalaf Alkhalaf Alumnus van het Jaar 2025

    Khalaf Alkhalaf is verkozen tot Alumnus van het Jaar 2025 van de RUG. Hij krijgt de prijs voor zijn inzet voor een goede opvang en begeleiding van vluchtelingen in Nederland en de inspirerende manier waarop hij zijn ervaringen en kennis deelt met...

  • 06 juni 2025

    India-Nederland Hydrogen Valley Fellowship-programma aangekondigd

    Ter gelegenheid van Wereldmilieudag op 5 juni 2025 maakten het Indiase ministerie van Wetenschap en Technologie en de RUG gisteren de start bekend van een partnerschap voor het Hydrogen Valley Fellowship-programma. Dit programma biedt getalenteerde...