Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

25 juni 2012

Promotie: mw. S. Arends, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Bone turnover and predictors of response in ankylosing spondylitis. Results from the GLAS study

Promotor(s): prof.dr. C.G.M. Kallenberg

Faculteit: Medische Wetenschappen

Biomarker en vragenlijst voorspellen geneesmiddeleffect bij ziekte van Bechterew

Tijdens de eerste drie maanden van het gebruik van anti-TNF behandeling bij de ziekte van Bechterew zijn een biomarker voor botafbraak en verbetering op een vragenlijst goede voorspellers van het aanslaan van het geneesmiddel. Suzanne Arends trok deze conclusie uit gegevens van ongeveer 400 patiënten, die aan een langlopend observatieonderzoek deelnemen. ‘We hopen dat onze bevindingen in een ander onderzoek bevestigd worden, en vervolgens leidraad voor de behandeling van Bechterew gaan vormen,’ aldus Arends.

De ziekte van Bechterew, ook bekend onder de naam ankyloserende spondylitis (AS) is een chronische reumatische aandoening waarbij vooral het bekken en het onderste deel van de wervelkolom zijn aangedaan. De ziekte kenmerkt zich door ontsteking in combinatie met overmatige botvorming én botverlies. Hierdoor treedt tegelijkertijd verstijving en inzakking van de wervelkolom op.

Patiënten met de ziekte van Bechterew kunnen worden behandeld met anti-TNF middelen. Arends bracht in kaart met welke subjectieve (vragenlijsten) en objectieve methoden (biomarkers in het bloed) het effect van de behandeling kan worden geëvalueerd. Afname in sCTX, een biomarker voor botafbraak, en een verbetering in ASDAS (vragenlijst in combinatie met ontstekingswaarden in het bloed) blijken voorspellend te zijn voor een goed behandeleffect. Arends concludeert dan ook dat deze methoden bruikbaar lijken voor de evaluatie van het effect van anti-TNF behandeling, maar ook bij het onderzoek naar (nieuwe) geneesmiddelen.

Suzanne Arends (Leeuwarden, 1985) studeerde biomedische wetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij verrichtte haar onderzoek in het kader van de Groningen Leeuwarden Ankyloserende Spondylitis (GLAS) studie, een samenwerkingsverband tussen de afdelingen Reumatologie en Klinische Immunologie en Laboratoriumgeneeskunde van het UMCG en de afdeling Reumatologie van het Medisch Centrum Leeuwarden. De GLAS studie heeft financiële ondersteuning gekregen van Abbott BV, Pfizer BV en Wyeth Pharmaceuticals BV.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:00