Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

The potential of a classroom network to support teacher feedback. A study in statistics education

15 juni 2012

Promotie: dhr. J.L.J. Tolboom, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The potential of a classroom network to support teacher feedback. A study in statistics education

Promotor(s): prof.dr. H. Broer, prof.dr. W.A.J.M. Kuiper

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Meer feedback verhoogt het effect van wiskundeonderwijs

In het wiskundeonderwijs ervaren docenten voortdurend een gebrek aan tijd om hun leerlingen goed te instrueren. In Nederland is daarbij de contacttijd voor wiskunde in de afgelopen vijftien jaar ook nog eens afgenomen. Wiskunde wordt door leerlingen bovendien als moeilijk ervaren. Het onderzoek van SLO-leerplanontwikkelaar Jos Tolboom richt zich op de vraag: hoe kunnen we de contacttijd in het wiskundeonderwijs beter benutten?

Analyses van leeropbrengsten laten zien dat feedback één van de krachtigste middelen is om de leeropbrengst te verhogen. In het onderzoek benut Tolboom de mogelijkheid van grafische rekenmachines om de feedback in wiskundeonderwijs te verbeteren.

De grafische rekenmachines waren via een draadloos netwerk verbonden met de computer van de docent. Zo konden leerlingen via hun rekenmachine onmiddellijke feedback krijgen bij bepaalde opgaven. Ook kon de docent in een volgende les feedback geven met behulp van een analyse door het systeem.

Het onderzoek richtte zich in eerste instantie op het ontwikkelen van de zogenaamde 'gegevensgeletterdheid' bij de leerlingen. 'Algoritmische vaardigheden' werden daarbij niet vergeten.

Tijdens vier empirische rondes is deze wijze van werken in negen klassen ontworpen, getest, geëvalueerd en bijgesteld. De wiskundedocenten en hun leerlingen waren over het algemeen enthousiast over het resultaat. Ze vinden zelfs dat de helft van de lessen aan deze werkvorm besteed zou kunnen worden. Docenten geven wel aan dat deze manier van lesgeven niet gemakkelijk onder de knie te krijgen is. Tolboom noemt in zijn proefschrift een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan voordat de werkwijze succesvol kan zijn.

Jos Tolboom (Emmen, 1966) studeerde econometrie in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij didactiekafdelingen van de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht en gefinancierd oor de RUG en SLO. Tolboom werkt bij het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling van SLO als leerplanontwikkelaar wiskunde.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:42
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 16 januari 2019

    Twee jonge onderzoekers naar topinstituten met Rubiconbeurs

    Dr. Michael Lerch en Sanne van Dijk, twee veelbelovende RUG-wetenschappers, gaan dankzij het programma Rubicon van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten.

  • 14 januari 2019

    RUG-student Boomstra opnieuw wereldkampioen dammen

    Roel Boomstra heeft voor de tweede keer de wereldtitel dammen gewonnen. Hij nam het op tegen viervoudig wereldkampioen Alexander Schwarzman. In 2016 veroverde Roel Boomstra de wereldtitel ook al. Boomstra is masterstudent Physics aan de Rijksuniversiteit...

  • 09 januari 2019

    Smoking gun

    Amina Helmi vond het bewijs voor de theorie dat delen van de Melkweg niet alleen zijn gegroeid door de geboorte van eigen sterren, maar ook door samensmeltingen met andere sterrenstelsels. Voor deze ontdekking was het wachten op de data van ruimtemissie...