Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

The potential of a classroom network to support teacher feedback. A study in statistics education

15 juni 2012

Promotie: dhr. J.L.J. Tolboom, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The potential of a classroom network to support teacher feedback. A study in statistics education

Promotor(s): prof.dr. H. Broer, prof.dr. W.A.J.M. Kuiper

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Meer feedback verhoogt het effect van wiskundeonderwijs

In het wiskundeonderwijs ervaren docenten voortdurend een gebrek aan tijd om hun leerlingen goed te instrueren. In Nederland is daarbij de contacttijd voor wiskunde in de afgelopen vijftien jaar ook nog eens afgenomen. Wiskunde wordt door leerlingen bovendien als moeilijk ervaren. Het onderzoek van SLO-leerplanontwikkelaar Jos Tolboom richt zich op de vraag: hoe kunnen we de contacttijd in het wiskundeonderwijs beter benutten?

Analyses van leeropbrengsten laten zien dat feedback één van de krachtigste middelen is om de leeropbrengst te verhogen. In het onderzoek benut Tolboom de mogelijkheid van grafische rekenmachines om de feedback in wiskundeonderwijs te verbeteren.

De grafische rekenmachines waren via een draadloos netwerk verbonden met de computer van de docent. Zo konden leerlingen via hun rekenmachine onmiddellijke feedback krijgen bij bepaalde opgaven. Ook kon de docent in een volgende les feedback geven met behulp van een analyse door het systeem.

Het onderzoek richtte zich in eerste instantie op het ontwikkelen van de zogenaamde 'gegevensgeletterdheid' bij de leerlingen. 'Algoritmische vaardigheden' werden daarbij niet vergeten.

Tijdens vier empirische rondes is deze wijze van werken in negen klassen ontworpen, getest, geëvalueerd en bijgesteld. De wiskundedocenten en hun leerlingen waren over het algemeen enthousiast over het resultaat. Ze vinden zelfs dat de helft van de lessen aan deze werkvorm besteed zou kunnen worden. Docenten geven wel aan dat deze manier van lesgeven niet gemakkelijk onder de knie te krijgen is. Tolboom noemt in zijn proefschrift een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan voordat de werkwijze succesvol kan zijn.

Jos Tolboom (Emmen, 1966) studeerde econometrie in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij didactiekafdelingen van de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht en gefinancierd oor de RUG en SLO. Tolboom werkt bij het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling van SLO als leerplanontwikkelaar wiskunde.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:42
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 15 februari 2018

    Populaire wetenschapsblogger deelt spintronicafilm

    Een filmpje over het onderzoek van RUG-natuurkundige Bart van Wees is opgepikt door de populaire wetenschapsblogger Hashem Al-Ghaili. Via zijn Facebook site is de film in een paar dagen tijd meer dan 260.000 keer bekeken en ruim 2.100 keer gedeeld....

  • 14 februari 2018

    Portugese pleisterplaatsen meer in trek bij jonge grutto’s dan Spaanse

    Mo Verhoeven van de Rijksuniversiteit Groningen en collega’s hebben ontdekt dat de jonge grutto’s deze verandering in het trekpatroon bewerkstelligen. Bijna alle volwassen vogels blijven namelijk op de trek naar Nederland trouw aan hun normale route:...

  • 14 februari 2018

    Jochen Mierau: ‘De gezondheidsverschillen in Noord-Nederland zijn bizar’

    Als kleine jongen ervoer hij het enorme contrast tussen Oost- en West-Berlijn. Nu maakt hij zich sterk voor het verminderen van schrijnende gezondheidsverschillen in onze regio. Een gesprek met Jochen Mierau, de onvermoeibare initiatiefnemer van de...