The potential of a classroom network to support teacher feedback. A study in statistics education
Promotie: dhr. J.L.J. Tolboom, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: The potential of a classroom network to support teacher feedback. A study in statistics education
Promotor(s): prof.dr. H. Broer, prof.dr. W.A.J.M. Kuiper
Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen
Meer feedback verhoogt het effect van wiskundeonderwijs
In het wiskundeonderwijs ervaren docenten voortdurend een gebrek aan tijd om hun leerlingen goed te instrueren. In Nederland is daarbij de contacttijd voor wiskunde in de afgelopen vijftien jaar ook nog eens afgenomen. Wiskunde wordt door leerlingen bovendien als moeilijk ervaren. Het onderzoek van SLO-leerplanontwikkelaar Jos Tolboom richt zich op de vraag: hoe kunnen we de contacttijd in het wiskundeonderwijs beter benutten?
Analyses van leeropbrengsten laten zien dat feedback één van de krachtigste middelen is om de leeropbrengst te verhogen. In het onderzoek benut Tolboom de mogelijkheid van grafische rekenmachines om de feedback in wiskundeonderwijs te verbeteren.
De grafische rekenmachines waren via een draadloos netwerk verbonden met de computer van de docent. Zo konden leerlingen via hun rekenmachine onmiddellijke feedback krijgen bij bepaalde opgaven. Ook kon de docent in een volgende les feedback geven met behulp van een analyse door het systeem.
Het onderzoek richtte zich in eerste instantie op het ontwikkelen van de zogenaamde 'gegevensgeletterdheid' bij de leerlingen. 'Algoritmische vaardigheden' werden daarbij niet vergeten.
Tijdens vier empirische rondes is deze wijze van werken in negen klassen ontworpen, getest, geëvalueerd en bijgesteld. De wiskundedocenten en hun leerlingen waren over het algemeen enthousiast over het resultaat. Ze vinden zelfs dat de helft van de lessen aan deze werkvorm besteed zou kunnen worden. Docenten geven wel aan dat deze manier van lesgeven niet gemakkelijk onder de knie te krijgen is. Tolboom noemt in zijn proefschrift een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan voordat de werkwijze succesvol kan zijn.
Jos Tolboom (Emmen, 1966) studeerde econometrie in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij didactiekafdelingen van de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht en gefinancierd oor de RUG en SLO. Tolboom werkt bij het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling van SLO als leerplanontwikkelaar wiskunde.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:01 |
Meer nieuws
-
06 mei 2025
Netcongestie oplossen: “Beter gebruik maken van wat we nu al hebben”
Netcongestie vormt een groot probleem. Er is zeer geringe capaciteit om nieuwe huishoudens en bedrijven aan te sluiten op het elektriciteitsnetwerk en het risico bestaat dat de energietransitie tot stilstand komt. Michele Cucuzzella, universitair...
-
29 april 2025
Impact | Rubber recycling
De komende weken introduceren de genomineerden voor de Ben Feringa Impact Award 2025 zichzelf en hun impactvolle onderzoek of project. Deze week: Francesco Picchioni voor zijn nieuwe rubber recycling technologie.
-
29 april 2025
Impact | Besluitvorming tussen mens en AI verbeteren in de gezondheidszorg
De komende weken introduceren de genomineerden voor de Ben Feringa Impact Award 2025 zichzelf en hun impactvolle onderzoek of project. Deze week: Andra Cristiana Minculescu met haar research project over het verbeteren van menselijke en AI...