Promotie: Msc. A.E. Jacobse, Can we improve Children's Thinking? A Metacognitive Approach to Problem Solving in Mathematics
Op 11 juni om 16.15 uur hoopt MSc. A.E. Jacobse te promoveren op het proefschrift getiteld:
Can we improve Children’s Thinking? A Metacognitive Approach to Problem Solving in Mathematics
Promotores:prof.dr. R.J. Bosker, prof.dr. E.G. Harskamp
Computertraining helpt bij redactiesommen in het basisonderwijs
Basisschoolleerlingen zijn met een computerondersteund trainingsprogramma beter in staat redactiesommen op te lossen. Dit concludeert Annemieke Jacobse op basis van haar promotieonderzoek.
In het basisonderwijs hebben veel leerlingen tijdens de rekenles moeite met het oplossen van redactieopgaven, waarbij de rekenkundige inhoud is ingebed in tekst. Om een redactieopgave op te lossen moet een leerling verschillende dingen doen om de benodigde informatie uit de tekst te halen: relatief veel tijd besteden aan het analyseren van het probleem, het probleem weergeven, een passend rekenplan kiezen, het rekenplan uitvoeren en het antwoord controleren. Tijdens het oplossen van de opgave monitoren ze het proces. Dit reguleren en monitoren van het leerproces wordt metacognitie genoemd. Aan het Gronings Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs GION wordt onderzoek gedaan naar hoe dit leerproces vertaald kan worden naar de onderwijspraktijk.
Annemieke Jacobse bestudeerde de waarde van metacognitie voor prestaties en de trainbaarheid en het meten van metacognitie. De bevindingen van een observationele studie laten zien dat metacognitie - grotendeels onafhankelijk van intelligentie - positief samenhangt met de prestaties van zowel autochtone als allochtone leerlingen. Daarnaast voerde Jacobse twee experimentele onderzoeken uit met een computerondersteund trainingsprogramma met redactieopgaven en metacognitieve hints. Het blijkt dat de metacognitie van basisschoolleerlingen kan verbeteren door training. Bovendien verbetert de vaardigheid van de leerlingen in het oplossen van redactieopgaven aanzienlijk door de metacognitieve training. Ook toont zij het belang aan van het meten van metacognitie tijdens de leertaak.
Annemieke Jacobse (Groningen, 1982) studeerde Onderwijskunde aan de RUG en deed haar promotieonderzoek het GION - Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs, onderzoekschool TIER - Top Institute for Evidence Based Education Research. Zij werkt als onderzoeker/docent op het GION.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:36 |
Meer nieuws
-
03 september 2025
Katherine Stroebe koninklijk onderscheiden
Op 2 september 2025 is Katherine Stroebe (Duitsland, 1975), voormalig adjunct hoogleraar Sociale Psychologie bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG, koninklijk onderscheiden. Uit handen van burgemeester Roelien Kamminga...
-
02 september 2025
Betrek burgers bij duurzame transities: ‘Top-down-aanpak werkt niet’
Bij duurzame transities gaat het nog te vaak over de kale feiten en cijfers, zegt RUG-wetenschapper Goda Perlaviciute. Ze is eind vorig jaar benoemd als hoogleraar publieke acceptatie van duurzame transities. In haar onderzoek richt Perlaviciute...
-
30 juni 2025
Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders
Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...