Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Promotie: Msc. A.E. Jacobse, Can we improve Children's Thinking? A Metacognitive Approach to Problem Solving in Mathematics

11 juni 2012

Op 11 juni om 16.15 uur hoopt MSc. A.E. Jacobse te promoveren op het proefschrift getiteld:

Can we improve Children’s Thinking? A Metacognitive Approach to Problem Solving in Mathematics

 

Promotores:prof.dr. R.J. Bosker, prof.dr. E.G. Harskamp

 

Computertraining helpt bij redactiesommen in het basisonderwijs

Basisschoolleerlingen zijn met een computerondersteund trainingsprogramma beter in staat redactiesommen op te lossen. Dit concludeert Annemieke Jacobse op basis van haar promotieonderzoek.

In het basisonderwijs hebben veel leerlingen tijdens de rekenles moeite met het oplossen van redactieopgaven, waarbij de rekenkundige inhoud is ingebed in tekst. Om een redactieopgave op te lossen moet een leerling verschillende dingen doen om de benodigde informatie uit de tekst te halen: relatief veel tijd besteden aan het analyseren van het probleem, het probleem weergeven, een passend rekenplan kiezen, het rekenplan uitvoeren en het antwoord controleren. Tijdens het oplossen van de opgave monitoren ze het proces. Dit reguleren en monitoren van het leerproces wordt metacognitie genoemd. Aan het Gronings Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs GION wordt onderzoek gedaan naar hoe dit leerproces vertaald kan worden naar de onderwijspraktijk.

Annemieke Jacobse bestudeerde de waarde van metacognitie voor prestaties en de trainbaarheid en het meten van metacognitie. De bevindingen van een observationele studie laten zien dat metacognitie - grotendeels onafhankelijk van intelligentie - positief samenhangt met de prestaties van zowel autochtone als allochtone leerlingen. Daarnaast voerde Jacobse twee experimentele onderzoeken uit met een computerondersteund trainingsprogramma met redactieopgaven en metacognitieve hints. Het blijkt dat de metacognitie van basisschoolleerlingen kan verbeteren door training. Bovendien verbetert de vaardigheid van de leerlingen in het oplossen van redactieopgaven aanzienlijk door de metacognitieve training. Ook toont zij het belang aan van het meten van metacognitie tijdens de leertaak.

Annemieke Jacobse (Groningen, 1982) studeerde Onderwijskunde aan de RUG en deed haar promotieonderzoek het GION - Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs, onderzoekschool TIER - Top Institute for Evidence Based Education Research. Zij werkt als onderzoeker/docent op het GION.

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 07:36
Deel dit Facebook LinkedIn

Meer nieuws

  • 17 maart 2025

    Liekuut | De hoge prijs van conflicten

    Volgens Carsten de Dreu, hoogleraar Fundamenten van samenwerking en sociale organisatie bij de Rijksuniversiteit Groningen, is er veel te leren over conflicten.

  • 10 maart 2025

    Wetenschap Werkt | Hogere cijfers door slim te stampen

    Van Rijn ontwikkelde een online tool die leerlingen in staat stelt beter en efficiënter te leren. Geleerde kennis blijft daarnaast langer hangen en er worden hogere cijfers gehaald.

  • 05 maart 2025

    Vrouwen in de wetenschap

    De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.