Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Een heel klein symposium

06 juni 2012
Daniel Balasz (links) en Eric de Vries

Nee, als student van de Topmaster Nanoscience zit je niet alleen maar in het lab of in een collegezaal. Als onderdeel van het studieprogramma moet je namelijk ook een eendaags symposium organiseren over je eigen onderzoeksproject.

Eric de Vries is penningmeester van het symposium. Hij moest dus ook op zoek naar sponsors om het programma mogelijk te maken. “We hebben een aantal bedrijven benaderd die actief zijn in de nanotechnologie. En ondanks de crisis wilden die graag bijdragen.” Eric had geen ervaring met fondsenwerving. “En ik ook niet”, voegt Daniel Balazs daar aan toe. “Maar één van de vijftien studenten in dit masterprogramma had dat ooit eerder gedaan. Het was dus een mooie uitdaging iets nieuws te proberen.”

Het onderwerp van het symposium is ‘Where Physics & Chemistry Meet: Modern Microscopy, Organic Functional Materials & Self-Assembly’. Nanotechnologie houdt zich bezig met het hele kleine, nieuwe materialen en mini-apparaatjes op de schaal van enkele miljoenste millimeters, de afmeting van een molecuul. Op het symposium presenteren vijftien eerstejaars het onderzoek dat ze verricht hebben voor de Topmaster Nanoscience, een selectieve interdisciplinaire masteropleiding. Wie deze opleiding wil volgen moet solliciteren naar een plaats en wordt streng beoordeeld: alleen de beste studenten krijgen een plek in de opleiding.

Naast de studenten zal gastspreker Bert Koopmans van de universiteit van Eindhoven een presentatie geven over ‘spintronica’, een manier om schakelingen en materialen te maken waarin elektrische lading en magnetisme gecombineerd worden.

Daniel en Eric

Eric haalde zijn bachelor Technische Natuurkunde in Groningen; Daniel deed een bachelor Chemical Engineering (met nadruk op materiaalkunde) in Hongarije, zijn geboorteland. Ze zijn allebei enthousiast over de Topmaster. “Het is echt fantastisch om les te krijgen van onderzoekers van wereldformaat”, zegt Daniel, “Ze vertellen ook over hun eigen onderzoek. Bovendien, veel van de onderwerpen zijn enorm praktisch. Zoals het ontwerpen van een nieuwe generatie zonnecellen die nog efficiënter zijn.” Eric denkt er net zo over. “En het is een goede voorbereiding op een promotie-onderzoek. Dat is het uiteindelijke doel van de Topmaster, dat je gaat promoveren.”

En hoewel ze daar zin in hebben, zijn ze allebei nog niet zeker dat ze na een promotie ook in het universitaire onderzoek blijven. “Ik zie het wel, het hangt er vanaf wat de mogelijkheden zijn”, zegt Daniel. Met een promotie in de nanowetenschappen kan je verschillende kanten op met je carrière. Een reden waarom het vrij eenvoudig was om sponsors te vinden voor het symposium is dat bedrijven zitten te springen om goed opgeleide werknemers. Erik: “Een belangrijke vaardigheid die je in deze opleiding leert is om complexe problemen op een analytische manier op te lossen.” En dat is iets waar je in veel verschillende beroepen je voordeel mee kunt doen.

Cartoon van Fokke & Sukke, verkleind door RUG-onderzoeker Willem van Dorp

Wat ze uiteindelijk gaan doen is dus nog onzeker, maar de nabije toekomst is helder: een symposium op 13 juni. Behalve organiseren moeten ze allebei ook een eigen presentatie houden. Eric heeft gewerkt aan een manier om twee spiegelbeeld (chirale-) vormen van een koolstof nanobuisje, gemaakt van grafeen, van elkaar te scheiden. Grafeen is een vorm van koolstof die slechts één atoom dik is. “Die twee spiegelbeelden verschillen in de manier waarop ze met andere moleculen reageren”, legt Eric uit. “En ze zijn mogelijk te gebruiken in nieuwe nano-machientjes.”

Daniel zal iets vertellen over zijn theoretische studie voor de onderzoeksgroep Materiaalkunde. “Ze willen een experiment doen, maar eerst moeten ze een idee hebben van de uitkomst.” Die onderzoeksgroep doet aan lithografie (zeg maar: tekenen) op atomaire schaal. Daniel zal tijdens zijn praatje ook een replica laten zien van een Fokke & Sukke cartoon die gemaakt is door een van de onderzoekers. De replica is 0,0001 bij 0,0001 millimeter klein! Een mooie bijdrage voor een nano-symposium.

Het nanosymposium heeft een eigen website met daarop het programma.

Ook over de Topmaster Nanoscience is meer informatie beschikbaar.

Laatst gewijzigd:26 januari 2016 11:34