Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

The effects of costly consumer search on mergers and cartels

24 mei 2012

Promotie: mw. V. Petrikaite, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The effects of costly consumer search on mergers and cartels

Promotor(s): prof.dr. J.L. Moraga-Gonzalez

Faculteit: Economie en bedrijfskunde

Zoekgedrag van consumenten heeft effect op fusies en kartelvorming

Een fusie tussen twee of meer bedrijven is doorgaans bevorderlijk voor de fusiepartners, maar schadelijk voor consumenten omdat het aanbod afneemt. Het consumentensurplus neemt altijd na het samengaan af, omdat de prijzen na de fusie toenemen. Dit negatieve effect voor consumenten kan minder worden als de productiekosten van fusiepartners na de concentratie afnemen, en de kwaliteit of de breedte van het assortiment van producten toeneemt. Het proefschrift van Petrikaite draagt bij aan de economische literatuur door te analyseren wat de invloed is van zoekkosten (search costs) op prikkels voor fusies, en hoe de fusie van invloed is op de welvaart van consumenten en producenten. Een conclusie is dat postieve zoekkosten voor de consument een effect hebben op de prikkels om te fuseren en een kartel te vormen.

Vaiva Petrikaite (Litouwen, 1981) studeerde economie aan de universiteit van Vilnius. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Petrikaite blijft verbonden aan de RUG.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:41

Meer nieuws

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...

  • 08 oktober 2018

    Morele oordelen over mensen met overgewicht funest voor hun motivatie gezonder te leven

    Mensen met overgewicht en obesitas hebben te maken met allerlei negatieve vooroordelen. Vooral morele veroordelingen van mensen met overgewicht en obesitas blijken enorm schadelijk voor hun motivatie om gezonder te eten en meer te bewegen. Dat concluderen...