Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Promotie: C. Lomos, Professional community and student achievement

29 maart 2012

Promotie: mw. C. Lomos, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Professional community and student achievement

Promotor(s): prof.dr. R.J. Bosker

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

 

Effectiviteit van professionele gemeenschap op middelbare scholen onderzocht

Catalina Lomos deed onderzoek naar de rol van de zogenaamde professionele gemeenschap op Nederlandse middelbare scholen. Bij deze overlegstructuur van leraren en schoolleiding staat verbetering van het werk in de klas en in de school centraal. Professionele leergemeenschappen kunnen een positieve invloed hebben op het functioneren van leraren en in het verlengde daarvan, op de resultaten van leerlingen.

Lomos’ resultaten, gebaseerd op informatie verstrekt door leerkrachten uit verschillende vakken zoals wiskunde, Nederlands en Engels, geven inzicht in de specifieke kenmerken van activiteiten die gerelateerd zijn aan het concept van de professionele gemeenschap. Op de onderzochte scholen kwamen deze activiteiten voornamelijk voor in de vorm van het samenkomen van leerkrachten om zaken te bespreken zoals de ontwikkeling van nieuwe curricula, de doelstellingen van de school, of de inrichting van het onderwijs per klas, waarbij steeds het accent lag op een verbetering van de leerlingprestaties. Lomos concludeert dat door in teamverband verantwoordelijkheid te nemen voor het goed functioneren van de organisatie, de nadruk meer ligt op de school in zijn geheel dan op het onderwijs binnen de vaksecties. Gezien de matige frequentie van activiteiten in het kader van de professionele gemeenschap op Nederlandse middelbare scholen, zullen deze organisaties meer inspanningen moeten gaan leveren op dit gebied, vindt Lomos.

Over de mogelijke relatie tussen het vόόrkomen van professionele gemeenschappen en leerlingprestaties concludeert Lomos dat er slechts sprake is van een klein direct positief effect en eigenlijk alleen voor het VWO.

Catarina Lomos (Roemenië, 1979) behaalde in 2007 haar master Human Behaviour in Social Contexts aan de Rijksuniversiteit Groningen en deed haar promotieonderzoek met een Ubbo Emmius Beurs bij het Instituut voor Onderwijsonderzoek GION. Ze is inmiddels begonnen als postdoc-onderzoeker bij CEPS/INSTEAD in Luxemburg.

Laatst gewijzigd:12 februari 2019 21:22

Meer nieuws

  • 05 maart 2024

    'Ook grijze muizen kunnen creatief zijn'

    Organisatiepsycholoog Eric Rietzschel onderzoekt creativiteit op de werkvloer. Volgens hem helpt creativiteit ons om verder te komen, maar is er ook een negatieve kant.

  • 31 januari 2024

    Laura Batstra strijdt op social media tegen stoornisdenken 

    Hoogleraar orthopedagogiek Laura Batstra zet zich in tegen stoornisdenken en overmedicalisatie. Dat doet ze onder andere door posts op social media. Hoewel het soms vechten tegen de bierkaai lijkt, gelooft Batstra dat een hoop kleine acties...

  • 26 januari 2024

    Vader in de gevangenis: Wat voor impact heeft dat op het gezin?

    Hoewel zo’n 28.300 kinderen in Nederland een vader in de gevangenis hebben, is er slechts beperkt onderzoek naar de impact hiervan op het gezin gedaan. Socioloog Simon Venema − onderzoeker bij Verslavingszorg Noord Nederland en verbonden aan de...