Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

25 januari 2012

Promotie: mw. I. Farinha Antunes, 14.30 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Development and evaluation of PET tracers for imaging B-glucuronidase activity in cancer and inflammation

Promotor(s): prof.dr. R.A.J.O.Dierckx, prof.dr. H.G. Haisma, prof.dr. P.H. Elsinga

Faculteit: Medische Wetenschappen

PET-scan voorspelt effectiviteit nieuwe kankerbehandeling

Een PET-scan kan helpen voorspellen bij welke patiënt een zogeheten prodrug-therapie kan aanslaan. Dat blijkt uit onderzoek van Inês Farinha Antunes.

Prodrug-therapie is een nieuwe behandelstrategie voor kanker en bepaalde ontstekingsziekten, die erop gericht is gezond weefsel zoveel mogelijk intact te laten en alleen ziek weefsel aan te vallen. Een schadelijk geneesmiddel wordt hiertoe ‘vermomd’ als een onschadelijke verbinding, die geactiveerd kan worden door een activeringsenzym in het zieke weefsel. Het geneesmiddel wordt daardoor alleen in ziek weefsel aangemaakt. Voorwaarde is dat in het zieke weefsel voldoende van het activeringsenzym aanwezig is.

Farinha Antunes onderzocht β-Glucuronidase als activeringsenzym. Ze laat zien dat het mogelijk is dit enzym met een PET-scan in kaart te brengen in tumoren, steriele ontstekingen en herseninfecties. Een PET-scan lijkt dus te kunnen voorspellen bij welke patiënt een prodrug-therapie zal aanslaan. De effectiviteit van prodrug-therapie bij tumoren kan mogelijk nog vergroot worden door eerst een dosis chemotherapie toe te dienen. Daardoor neemt namelijk de hoeveelheid β-Glucuronidase in tumoren toe, zo laat Farinha Antunes zien. Voordat deze therapie in de kliniek kan worden toegepast, is nog veel nader onderzoek nodig.

Inês Farinha Antunes (Portugal, 1976) studeerde technische en farmaceutische scheikunde te Lissabon. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Farinha Antunes blijft na haar promotie werkzaam in het UMCG als onderzoeker.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59