Theaterbeleving in het belevenistheater. De architectuur van het theatergebouw als context voor de theaterervaring
Promotie: mw. M.L. Wilders, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Theaterbeleving in het belevenistheater. De architectuur van het theatergebouw als context voor de theaterervaring
Promotor(s): prof.dr. J.J. van Maanen
Faculteit: Letteren
Verband tussen theatergebouw en theaterervaring aangetoond
Er bestaat een aantoonbaar verband tussen het theatergebouw en de theaterervaring (de avond als geheel). Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Marlieke Wilders. Zij vond tevens een (kleiner) verband tussen het theatergebouw en de theatrale ervaring.
De binnen de theaterwetenschap heersende veronderstelling dat de esthetische ervaring mede wordt bepaald door contextuele omstandigheden die samenhangen met de entree, de foyers, de inrichting en de uitstraling van het theatergebouw, is door Wilders nader onderzocht. Niet alleen in de theaterwereld, maar ook in de architectuur en andere domeinen van het (dagelijks) leven speelt de beleving een steeds belangrijkere rol, een ontwikkeling die aansluit op het ontstaan van een beleveniseconomie en -samenleving. Het ontstane ‘belevenistheater’ vormde voor Wilders het vertrekpunt om de invloedsfeer van de architectuur van het theatergebouw te bepalen.
Wilders concludeert dat de invloed van het gebouw zich niet beperkt tot de beleving van een avond uit, maar ook op de theatrale ervaring zijn sporen achterlaat. Dit lijkt veroorzaakt te worden door een versterkt proces van theatrical framing en een andere werking van het dubbel theaterbewustzijn. Belevenistheaters vergroten het effect van de voorstelling uit: sterke ervaringen worden versterkt, terwijl zwakke voorstellingen als nog zwakker worden ervaren. Bovendien zijn er aanwijzingen dat sociale interactie en de verwerking van de voorstelling binnen het theatergebouw zelf, de waardering voor de voorstelling op zich en de avond als geheel verhogen. Met betrekking tot de invloed van het gebouw gaat het er dus vooral om of het gebouw (en de organisatie) de mogelijkheid biedt tot het aanbieden van aanvullende diensten en of de architectuur van het gebouw de bezoeker uitnodigt om gebruik te maken van deze aanvullende diensten.
Marlieke Wilders (Grou, 1978) studeerde kunstgeschiedenis en taal & cultuurstudies/kunst en kunstbeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek bij het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek Groningen, vakgroep Kunsten, Cultuur en Media, Faculteit der Letteren. Wilders werkt nu als universitair docent bij Algemene Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 00:01 |
Meer nieuws
-
16 april 2024
RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...
-
15 april 2024
‘De Europese verkiezingen worden weer ouderwets saai’
RUG-onderzoekers Ritumbra Manuvie, Pieter de Wilde en Lisa Gaufman blikken in een drieluik vooruit op de verkiezingen in respectievelijk India, Europa en de Verenigde Staten. Deze week: Pieter de Wilde.
-
02 april 2024
Vliegen op houtstof
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...