Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dynamics of singlet and triplet excitons in organic semiconductors

13 januari 2012

Promotie: dhr. O.V. Mikhnenko, 14.30 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Dynamics of singlet and triplet excitons in organic semiconductors

Promotor(s): prof.dr. M.A. Loi, prof.dr.ir. P.W.M. Blom

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Excitonbewegingen in plastic zonnecel

In de toekomst zal voor het geleiden van elektriciteit steeds vaker plastic worden gebruikt. Vooral als lage kosten en weinig gewicht belangrijker zijn dan een lange levensduur of hoge prestaties, is plastic een geschikt materiaal voor de (massa-)fabricage van elektronische componenten zoals diodes en zonnecellen. In zijn proefschrift behandelt Oleksandr Mikhnenko een van de grondbeginselen van deze veelbelovende technologie, namelijk de diffusie van excitonen.

Een exciton kan worden gezien als sterk gebonden paar van een positieve en negatieve elementaire lading. In plastic zonnecellen wordt de energie van het geabsorbeerde licht door de excitonen getransporteerd naar een grensvlak, waar de excitonen uiteenvallen in positieve en negatieve ladingen. Zo ontstaat elektrische stroom. Bij het ontwerpen van zonnecellen is het daarom belangrijk om te weten hoe ver excitonen kunnen diffunderen. In zijn onderzoek ontwikkelde Mikhnenko twee nieuwe methoden om de excitondiffusieparameters te meten. Ook beschrijft hij hoe men die methoden kan toepassen om de kennis over excitonische processen te verbeteren.

Oleksandr Mikhnenko (Oekraïne, 1983) studeerde natuurkunde in Groningen.Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced Materials en gefinancierd door het Dutch Polymer Institute. Mikhnenko gaat door als postdoc onderzoeker aan de University of California in Santa Barbara.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:02