Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Nieuwe internationale masteropleiding Visuele stoornissen: diagnostiek en ondersteuning

06 december 2011

De Rijksuniversiteit Groningen start in september 2012 met een interdisciplinaire masteropleiding Visuele stoornissen: diagnostiek en ondersteuning. Deze masteropleiding is bedoeld voor professionals op het gebied van onderwijs, zorg en revalidatie van mensen met visuele stoornissen of verstandelijke en visuele stoornissen.

Dr. Paul Looijestijn, onderwijscoördinator van de opleiding: ‘De masteropleiding biedt een interdisciplinaire benadering van visuele stoornissen en verstandelijke en visuele stoornissen. Onze missie is om studenten uit het werkveld op te leiden in kwalitatief en kwantitatief onderzoek, met als doel de participatie van kinderen en volwassenen met visuele stoornissen, en met een combinatie van verstandelijke beperkingen en visuele stoornissen te verbeteren.’

Verbetering kwaliteit van leven

Studenten worden na afronding van de opleiding Master of Science in de pedagogische wetenschappen en zijn dan goed gekwalificeerd om onderzoek te doen op het gebied van mensen met visuele stoornissen of met verstandelijke beperkingen en visuele stoornissen. Gebrek aan kennis van hulpverleners op dit gebied heeft vaak ernstige negatieve gevolgen voor de kwaliteit van leven voor mensen uit deze doelgroepen. Wat is cerebrale visuele inperking (CVI) en de neuropsychologische diagnostiek van hogere visuele functies? Hoe ontwikkelen visuele stoornissen bij een progressieve ziekte van het netvlies of in de hersenen? En ook: wat voor gevolgen heeft het niet kunnen onderscheiden van gezichten of gezichtsuitdrukkingen voor de dagelijkse sociale contacten?

Interdisciplinaire benadering

Met een interdisciplinaire benadering is deze masteropleiding de eerste ter wereld die gebaseerd is op de International Classification of Functioning, Disability and Health van de Wereldgezondheidsorganisatie én het ondersteuningsmodel van de American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. De opleiding wordt erkend en is gecertificeerd door de Leonardo European Vision Rehabilitation and Education Training Association en is gecertificeerd door de WHO Collaborating Centre for the Family of International Classifications in Nederland.

Noot voor de pers

Meer informatie: dr. P.L. Looijestijn, onderwijscoördinator, tel. 050-5997170/363 6587, e-mail: p.l.looijestijn@rug.nl

Laatst gewijzigd:05 januari 2018 11:06
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 18 februari 2019

    Ook onderzoek dóen draagt bij aan de zorg

    GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut Klaske Glashouwer is science-practitioner. Bij GGZ-instelling Accare behandelt ze kinderen en jongeren met eetstoornissen en coördineert ze onderzoek. Aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen...

  • 15 februari 2019

    Stynke Castelein wint de Vrouw in de Media Award Groningen 2018

    Stynke Castelein, bijzonder hoogleraar herstelbevordering bij ernstige psychische aandoeningen aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoofd onderzoek bij Lentis, ontvangt de Vrouw in de Media Award 2018 voor de provincie Groningen.

  • 12 februari 2019

    Eredoctoraten voor Titia de Lange en Philipp Blom

    De Rijksuniversiteit Groningen reikt tijdens de lustrumweek in juni 2019 eredoctoraten uit aan prof. dr. Titia de Lange en dr. Philipp Blom. Historicus Blom ontvangt het eredoctoraat op voordracht van prof. dr. Ann-Sophie Lehmann van de Faculteit der...