Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

30 november 2011

Promotie: dhr. F. van der Heide, 12.45 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Studies on smoking in patients with inflammatory bowel disease and liver transplant recipients

Promotor(s): prof.dr. J.H. Kleibeuker, prof.dr. K.N. Faber

Faculteit: Medische Wetenschappen

Rokers hebben minder kans op darmaandoening colitis ulcerosa

Hoe meer ze roken, hoe minder patiënten met colitis ulcerosa last hebben van hun ziekte. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Frans van der Heide. Ook bevestigt de promovendus eerdere studies waaruit blijkt dat rokers minder kans hebben om colitis ulcerosa te ontwikkelen. Maar op een verwante chronische darmziekte, de ziekte van Crohn, hebben rokers juist weer méér kans. Anders dan eerdere studies uitwijzen, lijkt roken het beloop van de ziekte van Crohn niet te beïnvloeden.

Deze en andere conclusies uit het onderzoek van Van der Heide laten zien hoe complex het verband tussen roken en chronische darmziekten is. Nader inzicht in de interactie tussen de erfelijke aanleg en het rookgedrag kan wellicht het risico op het ontwikkelen en het beloop van chronische darmziekten helpen voorspellen, stelt de promovendus. Aanvullend onderzoek op dit vlak kan mogelijk helpen de behandeling van deze ziekten beter op de individuele patiënt af te stemmen.

Van der Heide onderzocht ook de rol van roken na levertransplantatie. Hij stelt vast dat zich onder patiënten met een levertransplantatie veel rokers bevinden, en dat veel ex-rokers na een levertransplantatie weer beginnen met roken. Hij concludeert dat er een verband is tussen roken en het risico op kanker na een levertransplantatie. Van der Heide pleit er daarom voor dat patiënten na een levertransplantatie hulp krijgen bij het stoppen met roken en vaker worden gescreend op kanker.

Frans van der Heide (Ternaard, 1981) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Maag- Darm- Leverziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door de Jan Kornelis de Cock Stichting. Van der Heide is in opleiding tot MDL-arts in het Medisch Spectrum Twente te Enschede.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11