Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Treatment impact on the intestinal microbiota

23 november 2011

Promotie: dhr. R.F.J. Benus, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Treatment impact on the intestinal microbiota

Promotor(s): prof.dr. T.S. van der Werf, prof.dr. J.E. Degener

Faculteit: Medische Wetenschappen

Bestrijden darmbacteriën levert onbedoeld schade op

Bij het bestrijden van darmbacteriën op de intensive care wordt soms onbedoeld schade toegebracht aan de bacteriehuishouding. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Robin Benus.

Bij Selectieve Darm Decontaminatie (SDD) worden via een maagslang antibiotica ingebracht in de darmen. Dit is om schadelijke darmbacteriën te bestrijden. Hierbij worden echter bepaalde groepen gunstige bacteriën - vooralF. prausnitzii- sterk onderdrukt.F. prausnitziiproduceren boterzuur dat essentieel is voor een gezond darmslijmvlies. Daarnaast neemt een andere groep bacteriën - deenterokokken- juist toe. Meestal worden deze bacteriën als betrekkelijk onschuldig beschouwd, maar ze kunnen ook ernstige infecties veroorzaken, zo stelt Benus vast.

Een andere methode om darmbacteriën te bestrijden, is door bacteriën in de mond en keel te bestrijden. Dit wordt Selectieve Ororfaryngeale Decontaminatie (SOD) genoemd. Net als SDD vermindert SOD de sterfte op te intensive care. SOD heeft minder onbedoelde effecten dan SDD, zo blijkt. Ten slotte stelt Benus vast dat de hoeveelheid gezonde bacteriën in de darmen van IC-patiënten toeneemt, wanneer aan hun sondevoeding de juiste voedingsvezels worden toegevoegd.

Robin Benus (Hoogezand-Sappemeer, 1979) studeerde geneeskunde te Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Benus is in opleiding tot arts-microbioloog in het AZM Maastricht.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:09