Storie italiane. Romantische geschiedcultuur tussen stedelijke traditie en nationaal besef. Milaan en Florence, 1800-1848
Promotie: dhr. A.R. Pelgrom, 14.30 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Storie italiane. Romantische geschiedcultuur tussen stedelijke traditie en nationaal besef. Milaan en Florence, 1800-1848
Promotor(s): prof.dr. W.E. Krul, prof.dr. M.J. Schwegman
Faculteit: Letteren
Romantische geschiedcultuur Italië vanuit stadsperspectief
Asker Pelgrom gaat in zijn proefschrift in op de romantische geschiedcultuur in het negentiende-eeuwse Italië. Tijdens de romantiek kwam de belangstelling voor geschiedenis ook in Italië tot grote bloei, niet alleen in de historiografie maar vooral in de literatuur, schilderkunst en muziek. Pelgrom onderzocht deze opgebloeide historische interesse vanuit het perspectief van de stad.
Het stadsperspectief is een ongebruikelijke keuze in het licht van bestaande onderzoekstradities, waarin de romantiek sinds de Italiaanse eenwording (1861) vooral wordt geassocieerd met het ontluikend nationaal besef. Pelgrom rechtvaardigt zijn keuze met de constatering van veel Italiaanse intellectuelen uit de vroege negentiende eeuw, dat ‘de stad’ de ultieme belichaming vormde van de verdeelde Italiaanse beschaving.
Bovendien, zo blijkt uit Pelgroms onderzoek, was de romantische geschiedcultuur van de twee belangrijkste culturele centra, Milaan en Florence, allereerst een stedelijke cultuur, bepaald door lokale tradities. Tot ver in de negentiende eeuw werd de stedelijke historiografie er gedomineerd door bestaande, oudere stadsgeschiedenissen. Ogenschijnlijk gold hetzelfde voor de artistieke receptie van enkele prominente figuren en episodes uit het Florentijnse en Milanese verleden, die hier de revue passeren: de twaalfde-eeuwse Lega Lombarda, het tijdperk van Lorenzo ‘il Magnifico’, het hof van de Milanese hertog Ludovico ‘il Moro’ en de zwanenzang van de laatste Florentijnse republiek (1530). De romantische beeldvorming over deze thema’s vloeide overduidelijk voort uit een lange stedelijke traditie. Maar tegelijkertijd werden, rond het midden van de negentiende eeuw, elementen van die tradities uit hun oorspronkelijke context opgetild en tot nationale symbolen verheven, waarbij hun uiteenlopende herkomst en onderlinge verschillen op slag verdwenen leken. Het componeren van deze selecte, homogene canon uit verschillende lokale tradities was vooral de verdienste van artistieke historische representaties. De geschiedschrijving wist er pas een alternatieve synthese van het versnipperde Italiaanse verleden tegenover te stellen toen het moderne epos van de nationale onafhankelijkheidsstrijd kon worden opgetekend.
Asker Pelgrom (Nijmegen, 1976) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij het Instituut voor Intercultureel Onderzoek Groningen aan de Faculteit der Letteren. Pelgrom werkt als zelfstandig historicus en vertaler.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:12 |
Meer nieuws
-
10 juli 2025
Vanaf 2026 nieuw bachelorprogramma Fries in Groningen
De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en de provincie Fryslân tekenen op 10 juli een convenant waardoor het vanaf september...
-
04 juli 2025
RUG reikt verschillende prijzen uit tijdens Ceremony of Merits
De RUG heeft verschillende prijzen uitgereikt aan excellente onderzoekers en studenten tijdens de Ceremony of Merits op 4 juli 2025.
-
03 juli 2025
Forse subsidie Nij Begun voor project digicoaches Groningen en Noord-Drenthe
In alle gemeenten in Groningen en Noord-Drenthe komt er ruimte om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden tot digicoach. Het initiatief hiervoor komt van de Digital Literacy Coalition (DLC): een netwerk van organisaties die zich...