Storie italiane. Romantische geschiedcultuur tussen stedelijke traditie en nationaal besef. Milaan en Florence, 1800-1848
Promotie: dhr. A.R. Pelgrom, 14.30 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Storie italiane. Romantische geschiedcultuur tussen stedelijke traditie en nationaal besef. Milaan en Florence, 1800-1848
Promotor(s): prof.dr. W.E. Krul, prof.dr. M.J. Schwegman
Faculteit: Letteren
Romantische geschiedcultuur Italië vanuit stadsperspectief
Asker Pelgrom gaat in zijn proefschrift in op de romantische geschiedcultuur in het negentiende-eeuwse Italië. Tijdens de romantiek kwam de belangstelling voor geschiedenis ook in Italië tot grote bloei, niet alleen in de historiografie maar vooral in de literatuur, schilderkunst en muziek. Pelgrom onderzocht deze opgebloeide historische interesse vanuit het perspectief van de stad.
Het stadsperspectief is een ongebruikelijke keuze in het licht van bestaande onderzoekstradities, waarin de romantiek sinds de Italiaanse eenwording (1861) vooral wordt geassocieerd met het ontluikend nationaal besef. Pelgrom rechtvaardigt zijn keuze met de constatering van veel Italiaanse intellectuelen uit de vroege negentiende eeuw, dat ‘de stad’ de ultieme belichaming vormde van de verdeelde Italiaanse beschaving.
Bovendien, zo blijkt uit Pelgroms onderzoek, was de romantische geschiedcultuur van de twee belangrijkste culturele centra, Milaan en Florence, allereerst een stedelijke cultuur, bepaald door lokale tradities. Tot ver in de negentiende eeuw werd de stedelijke historiografie er gedomineerd door bestaande, oudere stadsgeschiedenissen. Ogenschijnlijk gold hetzelfde voor de artistieke receptie van enkele prominente figuren en episodes uit het Florentijnse en Milanese verleden, die hier de revue passeren: de twaalfde-eeuwse Lega Lombarda, het tijdperk van Lorenzo ‘il Magnifico’, het hof van de Milanese hertog Ludovico ‘il Moro’ en de zwanenzang van de laatste Florentijnse republiek (1530). De romantische beeldvorming over deze thema’s vloeide overduidelijk voort uit een lange stedelijke traditie. Maar tegelijkertijd werden, rond het midden van de negentiende eeuw, elementen van die tradities uit hun oorspronkelijke context opgetild en tot nationale symbolen verheven, waarbij hun uiteenlopende herkomst en onderlinge verschillen op slag verdwenen leken. Het componeren van deze selecte, homogene canon uit verschillende lokale tradities was vooral de verdienste van artistieke historische representaties. De geschiedschrijving wist er pas een alternatieve synthese van het versnipperde Italiaanse verleden tegenover te stellen toen het moderne epos van de nationale onafhankelijkheidsstrijd kon worden opgetekend.
Asker Pelgrom (Nijmegen, 1976) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij het Instituut voor Intercultureel Onderzoek Groningen aan de Faculteit der Letteren. Pelgrom werkt als zelfstandig historicus en vertaler.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:12 |
Meer nieuws
-
08 mei 2025
Prof. dr. Petra Hendriks verkozen tot lid Academia Europaea
Prof. dr. Petra Hendriks, hoogleraar Semantiek en Cognitie aan de Faculteit der Letteren en directeur van het Center for Language and Cognition Groningen (CLCG), is verkozen tot lid van de prestigieuze Academia Europaea.
-
01 mei 2025
AI en vrijheid van meningsuiting
Zaterdag 3 mei is de Internationale Dag van de Persvrijheid. Een dag om ons bewust te zijn van het belang van persvrijheid en van onze plicht om die vrijheid van meningsuiting te respecteren en te beschermen. Die bewustwording is geen overbodige luxe...
-
22 april 2025
Liekuut | De Verenigde Staten zijn altijd al minder democratisch geweest dan we denken
De vurigheid waarmee Donald Trump de Amerikaanse democratie aan het uithollen is, lijkt nooit eerder te zijn voorgekomen. In het verleden hebben presidenten wel vaker hun macht aangewend om presidentiële decreten uit te vaardigen, maar niet in het...