Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

02 november 2011

Promotie: dhr. A.H. Sikkema, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Kinase activity profiling in pediatric brain tumors: a novel strategy for the identification of drugable targets

Promotor(s): prof.dr. E.S.J.M. de Bont, prof.dr. M. Peppelenbosch, prof.dr. W.A. Kamps

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nader inzicht in signaaltransductie in tumorcel

Het wordt steeds duidelijker dat veranderingen in de signaaltransductie, het doorgeven van signalen binnen een cel, een bepalende rol spelen bij het verloop van kanker. De signalen binnen een kankercel – bijvoorbeeld om door te groeien, te starten met delen, of af te sterven – worden voornamelijk doorgegeven door middel van eiwitten, waaronder kinases. Er zijn al tal van medicijnen ontwikkeld om signaaltransductie te beïnvloeden. Maar de effectiviteit van deze medicijnen, de zogenoemde kinaseremmers, valt nog tegen. Dit omdat ze nog niet gericht genoeg kunnen worden ingezet: het is nog niet duidelijk genoeg op welke kinases de medicijnen precíes moeten aangrijpen.

Erik Sikkema bracht de activiteit van kinases en de signaaltransductie bij een aantal vormen van kinderhersentumor in kaart. Hij onderzocht onder meer grote aantallen biopten in het laboratorium, met de nieuwe PamChip-onderzoeksmethode. De promovendus stelt vast dat er aanzienlijke overlap bestaat in de activiteit van kinases bij verschillende hersentumoren en toonde ook tumorspecifieke kinase-activiteit aan. Daarnaast leverde het onderzoek nieuwe inzichten op in de signaaltransductie die leidt tot de vorming van bloedvaten binnen tumoren. De inzichten die het onderzoek opleverde kunnen helpen om de beschikbare kinaseremmers effectiever in zetten, en in de toekomst kankerbehandeling beter op de individuele patiënt af te stemmen.

Erik Sikkema (Leens, 1983) studeerde medische biologie te Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Kinderoncologie/Hematologie van het Beatrix Kinderziekenhuis van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd door de Stichting Kinderoncologie Groningen. Sikkema blijft werkzaam als onderzoeker in het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10