Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Effectief omgaan met verschillen in het onderwijs

27 oktober 2011

Komend jaar schrijven onderzoekers van het GION een review naar differentiatie in het onderwijs. Hoewel er voor leraren veel praktische publicaties over dit onderwerp zijn geschreven, ontbreekt het aan een goed overzicht van wetenschappelijke publicaties.

Resultaten van eerder uitgevoerde onderzoeken en reviews naar effecten van differentiatie zijn niet erg overtuigend en consistent. Deze nieuwe review biedt een overzicht van de verschillende (internationale) onderzoeken naar effectief omgaan met verschillen in de klas. De review wordt uitgebracht in boekvorm met als lezerspubliek (aankomende) leraren.

Belang

De relevantie van deze thematiek neemt toe met het huidige onderwijsbeleid, waarbij zoveel mogelijk leerlingen een plek in het reguliere onderwijs moeten krijgen. Bovendien is de manier waarop leraren en scholen omgaan met cognitieve verschillen tussen leerlingen één van de belangrijkste kenmerken waarmee sterke scholen zich onderscheiden van zwakke scholen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Prof.dr.R.J.Bosker, dr. S. Doolaard en dr. M.I. Deunk in opdracht van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van NWO.

Laatst gewijzigd:05 oktober 2018 15:55

Meer nieuws

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...

  • 02 oktober 2018

    Young Academy Groningen verwelkomt acht nieuwe leden

    De Young Academy Groningen (YAG) heeft acht nieuwe leden benoemd uit verschillende vakgebieden van deRijksuniversiteit Groningen.Dr. Laura Bringmann, dr. Jan Willem Bolderdijk, dr. Nanna Hilton, dr. Tina Kretschmer, dr.Jocelien Olivier, dr. Saskia Peels,...