Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Effectief omgaan met verschillen in het onderwijs

27 oktober 2011

Komend jaar schrijven onderzoekers van het GION een review naar differentiatie in het onderwijs. Hoewel er voor leraren veel praktische publicaties over dit onderwerp zijn geschreven, ontbreekt het aan een goed overzicht van wetenschappelijke publicaties.

Resultaten van eerder uitgevoerde onderzoeken en reviews naar effecten van differentiatie zijn niet erg overtuigend en consistent. Deze nieuwe review biedt een overzicht van de verschillende (internationale) onderzoeken naar effectief omgaan met verschillen in de klas. De review wordt uitgebracht in boekvorm met als lezerspubliek (aankomende) leraren.

Belang

De relevantie van deze thematiek neemt toe met het huidige onderwijsbeleid, waarbij zoveel mogelijk leerlingen een plek in het reguliere onderwijs moeten krijgen. Bovendien is de manier waarop leraren en scholen omgaan met cognitieve verschillen tussen leerlingen één van de belangrijkste kenmerken waarmee sterke scholen zich onderscheiden van zwakke scholen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Prof.dr.R.J.Bosker, dr. S. Doolaard en dr. M.I. Deunk in opdracht van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van NWO.

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:28
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws