Effectief omgaan met verschillen in het onderwijs
Komend jaar schrijven onderzoekers van het GION een review naar differentiatie in het onderwijs. Hoewel er voor leraren veel praktische publicaties over dit onderwerp zijn geschreven, ontbreekt het aan een goed overzicht van wetenschappelijke publicaties.
Resultaten van eerder uitgevoerde onderzoeken en reviews naar effecten van differentiatie zijn niet erg overtuigend en consistent. Deze nieuwe review biedt een overzicht van de verschillende (internationale) onderzoeken naar effectief omgaan met verschillen in de klas. De review wordt uitgebracht in boekvorm met als lezerspubliek (aankomende) leraren.
Belang
De relevantie van deze thematiek neemt toe met het huidige onderwijsbeleid, waarbij zoveel mogelijk leerlingen een plek in het reguliere onderwijs moeten krijgen. Bovendien is de manier waarop leraren en scholen omgaan met cognitieve verschillen tussen leerlingen één van de belangrijkste kenmerken waarmee sterke scholen zich onderscheiden van zwakke scholen.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door Prof.dr.R.J.Bosker, dr. S. Doolaard en dr. M.I. Deunk in opdracht van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van NWO.
Laatst gewijzigd: | 05 oktober 2018 15:55 |
Meer nieuws
-
16 april 2024
RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...
-
02 april 2024
Vliegen op houtstof
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
18 maart 2024
VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups
Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...