Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Effectief omgaan met verschillen in het onderwijs

27 oktober 2011

Komend jaar schrijven onderzoekers van het GION een review naar differentiatie in het onderwijs. Hoewel er voor leraren veel praktische publicaties over dit onderwerp zijn geschreven, ontbreekt het aan een goed overzicht van wetenschappelijke publicaties.

Resultaten van eerder uitgevoerde onderzoeken en reviews naar effecten van differentiatie zijn niet erg overtuigend en consistent. Deze nieuwe review biedt een overzicht van de verschillende (internationale) onderzoeken naar effectief omgaan met verschillen in de klas. De review wordt uitgebracht in boekvorm met als lezerspubliek (aankomende) leraren.

Belang

De relevantie van deze thematiek neemt toe met het huidige onderwijsbeleid, waarbij zoveel mogelijk leerlingen een plek in het reguliere onderwijs moeten krijgen. Bovendien is de manier waarop leraren en scholen omgaan met cognitieve verschillen tussen leerlingen één van de belangrijkste kenmerken waarmee sterke scholen zich onderscheiden van zwakke scholen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Prof.dr.R.J.Bosker, dr. S. Doolaard en dr. M.I. Deunk in opdracht van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van NWO.

Laatst gewijzigd:05 oktober 2018 15:55
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 24 maart 2025

    RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst

    De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...

  • 05 maart 2025

    Vrouwen in de wetenschap

    De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.

  • 16 december 2024

    Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’

    Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. In de podcast gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden...