Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

28 oktober 2011

Promotie: dhr. S. Di Mitri, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Machine design and electron beam control of a single-pass linac for free electron laser: the FERMI@Elettra case study

Promotor(s): prof. P.H.M. van Loosdrecht, prof. S. Brandenburg, prof. F. Parmigiani

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Ontwerpstudie Free Electron Laser

In zijn proefschrift beschrijft Simone di Mitri een ontwerpstudie voor de bouw van een lineaire versneller die een Vrije Elektronen Laser (Free Electron Laser, FEL) aandrijft. Een FEL is een zeer sterke lichtbron, die pulsen Röntgenstraling van een zeer korte tijdsduur (femto-seconden) kan genereren. Het is een onderzoeksfaciliteit waarvoor binnen de natuur- en scheikunde op het ogenblik veel belangstelling bestaat.

De zuiverheid en intensiteit van de straling en shot-to-shot stabiliteit zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de elektronenbundel bron. Uiteraard is flexibiliteit ook dringend gewenst, want de opstelling moet bruikbaar voor veel verschillende soorten onderzoek. Dit alles stelt hoge eisen aan het machine-ontwerp. Om deze eisen te voldoen, zijn mogelijke verstoringen onderzocht en is er gezocht naar methoden om die te corrigeren. Het in het proefschrift voorgestelde ontwerp wordt t vergeleken met apparatuur die recent in Italië in gebruik is genomen (FERMI@Elettra).

Simone di Mitri (Italië, 1976) studeerde natuurkunde in Pisa. Hij is staflid van de Accelerator Group van Sincrotrone Triëste, de organisatie die ook zijn onderzoek financierde.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10