Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

24 oktober 2011

Promotie: mw. Ö. Inceoglu, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The functional and structural microbial diversity of soil under potato (baseline)

Promotor(s): prof.dr. J.D. van Elsas

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Bepaling invloed aardappelrassen op samenstelling populaties bodembacteriën

Om de invloed van verschillende aardappelrassen op de bodem te meten bepaalde promovenda Özgül Inceoglu de variatie in parameters van de totale microbiële populatie in de bodem onder invloed van een aantal verschillende aardappelrassen. Ook woog zij de mogelijke effecten af van het zogeheten GM-ras tegen die van geselecteerde rassen.

Populaties van micro-organismen worden onder andere beïnvloed door plantenwortels. Dit gebeurt via de organische stoffen die in het door de wortels uitgescheiden exudaat zitten. Op deze manier trekken planten micro-organismen aan, die de door de plant uitgescheiden stoffen consumeren. Omdat verschillende plantensoorten en verschillende groeistadia van de plant leiden tot andere samenstellingen van wortelexudaten, is het logisch dat dit verschil ook tot uiting komt in de samenstelling van de microbiële populaties. Het is echter nog niet bekend in hoeverre zulke veranderingen voorkomen, hoe de dynamiek hiervan is en hoe deze veranderingen het functioneren van het systeem beïnvloeden. Als de invloed op de bodem van genetisch gemodificeerde planten bepaald moet worden, is het dus belangrijk om eerst de samenstelling van de microbiële populatie te bepalen, zowel als de individuele microbiële populaties en fluctuaties hierin. Hiervoor is het belangrijk, dat er eenvoudige methoden voorhanden zijn voor het monitoren van microbiële populaties en veranderingen in de tijd. Deze data vormen dan de basis voor de populatie onder landbouwgewassen in een bepaalde bodem, waaraan vervolgens de data van genetisch gemodificeerde planten gerelateerd kunnen worden, in dit geval voor de aardappel.

Özgül Inceoglu (Turkije, 1982) studeerde biotechnologie aan de Hamburg University of Technology. Zij deed haar promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen, bij de vakgroep Microbiële Ecology van CEES. Het werd gefinancierd door NWO.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10