Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Promotie Vera Munde. Attention please! Alertness in individuals with profound intellectual and multiple disabilities

20 oktober 2011

Promotie: mw. V. S. Munde, 12.45 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Attention please! Alertness in individuals with profound intellectual and multiple disabilities
Promotor(s): prof.dr. C. Vlaskamp
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

 

Belangrijke rol voor begeleiders bij het bevorderen van alertheid van zeer ernstig meervoudig gehandicapten

Het bieden van ondersteuning en begeleiding aan mensen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen (ZEVMB) is een complexe taak voor begeleiders. De keuze van het juiste tijdstip voor een activiteit is daarbij een terugkerend thema. Begeleiders en onderzoekers zijn het erover eens dat momenten waarop een persoon alert is een belangrijk beginpunt vormen voor leren en ontwikkeling.

Maar alertheidsuitingen zijn vaak niet goed zichtbaar, omdat mensen met ZEVMB veel en onregelmatige wisselingen in alertheid laten zien. Zowel in de ondersteuning en begeleiding van mensen met ZEVMB alsook in het onderzoek, ervaren begeleiders en onderzoekers dan ook problemen op drie met elkaar samenhangende domeinen: alertheid beschrijven, alertheid meten en alertheid beïnvloeden. Het promotieonderzoek van Vera Munde is erop gericht om de kennis rondom deze drie problemen te verbreden.

De ontwikkeling en het eerste gebruik van de Lijst Alertheid laten zien dat alertheid betrouwbaar geobserveerd kan worden op basis van een klein aantal observatiecategorieën. Daarnaast kunnen fysiologische metingen (zoals hartslag en ademhaling) ter validering ingezet worden. Op basis van meerdere observatiestudies concludeert Munde dat begeleiders een bijzonder belangrijke rol spelen bij het bevorderen van alertheid. Zij kunnen de alertheid van hun cliënten verhogen door zich van het belang van alertheid bewust te zijn, alertheidsuitingen te observeren en vervolgens de stimuleringssituaties aan de individuele mogelijkheden en behoeften van hun cliënt aan te passen.

Vera Munde (Duitsland, 1983) studeerde pedagogische wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen en deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Orthopedagogiek, waar zij inmiddels postdoc-onderzoeker is. Het proefschrift verschijnt bij de Stichting Kinderstudies.

Laatst gewijzigd:21 februari 2017 11:17

Meer nieuws

  • 23 februari 2018

    Schaatsprestaties voorspellen met geautomatiseerde analyses

    Sport, wetenschap en het bedrijfsleven zetten de eerste stap richting digitalisering van de schaatssport. De kracht van deze samenwerking is dat iedere partij zich kan focussen op zijn eigen expertise. Mede dankzij de Data Services Hub van KPN kunnen...

  • 22 februari 2018

    Op zoek naar ons zesde zintuig: timing

    Hedderik van Rijn, adjunct-hoogleraar Cognitieve Wetenschappen en Neurowetenschappen, kreeg in 2017 een prestigieuze NWO Vici-beurs toegekend. Hij kreeg anderhalf miljoen euro voor zijn onderzoek naar hoe mensen hun handelen timen. De bestaande theorie...

  • 06 februari 2018

    Nico van Yperen: ‘Een mentaal zwakke topsporter bestaat eigenlijk niet’

    Nico van Yperen is de eerste hoogleraar in Nederland die zich primair richt op de psychologie van sport en presteren. Hij bekleedt de leerstoel Sport & Performance Psychology. Welke psychologische factoren en omstandigheden zijn van invloed op het optimaal...