Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Bacterial adhesion forces and biofilm prevention on orthodontic materials

26 september 2011

Promotie: dhr. L. Mei, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Bacterial adhesion forces and biofilm prevention on orthodontic materials

Promotor(s): prof.dr.ir. H.J. Busscher, prof.dr. H.C. van der Mei en prof.dr. Y. Ren

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nader inzicht in hechtingskracht mondbacteriën

Steeds meer mensen doen een beroep op orthodontische zorg. Het is daarom belangrijk dat er meer kennis beschikbaar komt over biofilm-adhesie, de hechting van bacteriën aan en rondom de materialen die de orthodontist in de mond plaatst. Immers: hechting van bacteriën kan leiden tot een scala aan problemen, zoals afbraak van tandglazuur en ontsteking van het tandvlees.

Van alle orthodontische materialen oefenen ruwe cementoppervlakken de sterkste hechtingskrachten uit op bacteriën die in de mond voorkomen, zo blijkt uit onderzoek dat promovendus Li Mei met behulp van atomic force microscopy (AFM) verrichtte. Hierna hechten bacteriën zich het sterkst aan roestvrij staal en glazuur. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe krachtiger de hechting van de biofilm wordt, zo blijkt verder. Dit is te verklaren uit het ontstaan van zogeheten waterstofbruggen, toont Li Mei aan. Wanneer er speeksel voorkomt, neemt de hechtingskracht sterk af. Ook de mate van elektrische geleiding van een materiaal heeft invloed op de hechtingskracht. Wanneer aan een composiet quaternair ammonium wordt toegevoegd, vermindert de hechtingskracht van bacteriën.

Li Mei (Shandong, China, 1982) verrichtte zijn onderzoek aan de afdelingen Biomedische technologie en Orthodontie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), waar hij ook na zijn promotie werkzaam blijft.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:13