Understanding the effects of central teacher recruitment in six ward secondary schools in Tanzania
Promotie: dhr. W.L. Mafuru, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Understanding the effects of central teacher recruit ment in six ward secondary schools in Tanzania
Promotor(s): prof.dr. M.L.M. Hertogh
Faculteit: Rechtsgeleerdheid
Centrale werving docenten Tanzania niet succesvol
De decentrale overheden in Tanzania hebben nauwelijks invloed op de wijze waarop het onderwijs wordt vormgegeven. Hierdoor is er bij veel scholen sprake van een tekort aan gekwalificeerde leraren. In reactie hierop ontwikkelen de ‘ward-scholen’ en de leraren hun eigen oplossingen om de tekorten het hoofd te bieden. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Wilhelm Mafuru.
Mafuru’s proefschrift behandelt de consequenties van gecentraliseerde werving en selectie van leerkrachten voor middelbare scholen in Tanzania. Deze werving maakt deel uit van het onderwijsbeleid dat gericht is op het realiseren van een middelbare school in elke ‘ward’, de laagste bestuurslaag in Tanzania. Met de gecentraliseerde werving en selectie van het onderwijzend personeel wordt een evenredige spreiding van leerkrachten over alle scholen en wards beoogd. Op basis van empirisch onderzoek in zes ward-scholen in het Morogoro District laat Mafuru zien dat decentrale overheden nauwelijks invloed hebben op de wijze waarop het onderwijs wordt vormgegeven. Hoewel decentralisatie in theorie wordt gezien als een middel om bevoegdheden over te dragen aan lokale gemeenschappen, komt daar in de praktijk weinig van terecht. Als gevolg van de gecentraliseerde werving en selectie van leerkrachten, waarbij door de centrale overheid leerkrachten worden geworven en uitgezonden naar de ward-scholen, is er bij veel scholen sprake van een tekort aan gekwalificeerde leraren. In reactie hierop ontwikkelen de ward-scholen en de leraren hun eigen oplossingen om de tekorten het hoofd te bieden. Dit leidt tot een vorm van zelfregulering, die in de praktijk effectiever blijkt dan de regels en de voorschriften van de centrale overheid.
Wilhelm Mafuru (Tanzania, 1971) studeerde Development Management aan Glasgow Caledonian University. Hij was gedurende zijn onderzoek verbonden aan de vakgroep rechtstheorie van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de RUG. Het proefschrift wordt uitgegeven bij het African Studies Centre, in de reeks African Studies Collection. Mafuru is als lecturer verbonden aan de Faculty Public Administration and Management van Mzumbe University, Tanzania.
Mafuru’s onderzoek maakt deel uit van het meerjarige project ‘Strenghtening Capacity of Mzumbe University to enhance Decentralisation and Governance in Tanzania’. Dit heeft geresulteerd in een samenwerkingsverband tussen Mzumbe University in Tanzania en de RUG, met als doel kennis te vergaren over de werking van decentralisatie in Tanzania en deze kennis beschikbaar te stellen voor functionarissen in het (lokale) bestuur. Binnen dit project vindt een drietal promotieonderzoeken plaats. De projectleider bij de Rijksuniversiteit Groningen is professor J. de Ridder (j.de.ridder rug.nl).
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:09 |
Meer nieuws
-
12 juni 2025
AI en recht in dialoog: nieuwe paden voor interdisciplinair onderzoek
Op woensdag 5 juni vond in het House of Connections de workshop 'Making Connections: AI x LAW' plaats, georganiseerd door Pepijn Tukker en Tim van Zuijlen (FRG) en Zoé Christoff (FSE) . Tijdens deze middag kwamen onderzoekers van de Faculteit...
-
11 juni 2025
Aline Klingenberg en Nicolle Zeegers ontvangen Comenius Senior Fellow-beurs voor innovatieve leerlijn over recht en AI in simulatielabs
Aline Klingenberg en Nicolle Zeegers hebben een Comenius Senior Fellow-beurs toegekend gekregen. Zij ontvangen deze onderwijsbeurs voor hun innovatieve project dat studenten via simulatielabs voorbereidt op juridische vraagstukken rondom digitale...
-
11 juni 2025
Albert Verheij ontvangt Comenius Teaching Fellow-beurs voor vernieuwende leerlijn over een mensgerichte rechtsstaat
Hoogleraar privaatrecht Albert Verheij heeft een Comenius Teaching Fellow toegekend gekregen. Met deze onderwijssubsidie gaat hij een vernieuwende leerlijn ontwikkelen onder de titel ‘Naar een mensgerichte rechtsstaat’. Het project stelt het...