Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Jelle Dalenberg - Optimizing topographical learning by increasing retrieval effort

24 mei 2011

afstudeercolloquium

Fact learning is important in a variety of learning contexts. Research showed that repeated testing and spacing learning sessions over time improves later retention of facts. These phenomena were previously incorporated in a cognitive model that improved learning word pairs. The current study extends this work in two ways. First, we investigated how repeated spaced testing improves fact learning. We hypothesized that spacing and testing effects may be caused by increased retrieval effort which is modulated by the relative strength of memory traces. To test this, an experiment was set up that measured pupil dilation -an indicator of mental effort- during retrieval tasks. Second, we investigated whether the spacing model improved learning facts that are not only stored lexically (word pairs) but also visuo-spatial (topography). A second experiment tested this by comparing the model with a flashcard method. The results of the experiments indicated that differences in relative memory strength indeed have significant effects on effort. Furthermore we failed to find learning improvements due to demonstrated problems in the paradigm. This work shows that the spacing model improves learning gains by increasing retrieval effort and that it still has potential to improve learning facts that are associated with different memory systems.

Laatst gewijzigd:31 mei 2018 16:05

Meer nieuws

  • 02 augustus 2018

    Zeer uitzonderlijk eiwit biedt mogelijkheden voor nieuwe antibiotica

    Een onderzoeksgroep van de RUG onder leiding van Dirk Slotboom heeft een bijzonder eiwit ontdekt dat mogelijk een grote rol kan spelen in de ontwikkeling van nieuwe antibiotica. De bevindingen zijn op 2 augustus gepubliceerd in het tijdschrift Nature...

  • 24 juli 2018

    De natuur weet antwoord

    Spreeuwen en mieren presteren met minimaal denkvermogen iets wat voor de slimste robots te ingewikkeld is: functioneren als een collectief. Daarom spiekt hoogleraar Ming Cao graag bij de natuur.

  • 23 juli 2018

    Drie jonge onderzoekers naar buitenlandse topinstituten met Rubicon-beurs

    Drie veelbelovende, pas gepromoveerde RUG-wetenschappers gaan dankzij het programma Rubicon van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten. Het gaat om Mayra Diosa-Toro, Machteld...