Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Voluntary disclosure of corporate performance targets

12 mei 2011

Promotie: dhr. J. Impink, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Voluntary disclosure of corporate performance targets

Promotor(s): prof.dr. C. Cools, prof.dr. J.F.M.G. Bouwens

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Vrijwillige informatie over bedrijfsdoelstellingen

In aanvulling op informatie die bedrijven verplicht moeten verschaffen, geven ze - vrijwillig - veelal aanvullende informatie, gericht op de toekomst. Dat is relevant voor beleggers. Joost Impink onderzocht die vrijwillige afgifte van financiële doelstellingen door beursgenoteerde bedrijven in Nederland en de VS.

Een eerste deelonderzoek richt zich op Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen. Zoals verwacht presteren bedrijven die hun doelstellingen halen beter dan andere bedrijven. Maar bedrijven die hun doelstelling missen, presteren nog steeds beter dan bedrijven die helemaal geen doelstelling hebben afgegeven. Overigens blijkt dat doelstellingen vaker niet gehaald worden dan wel. Toch is het missen van een doelstelling minder ‘erg’ dan in het geheel geen doelstelling afgeven. Bedrijven die hun doelstelling missen hebben toch nog een hogere winst en betere koersontwikkeling dan bedrijven die geen doelstellingen afgeven.

Het tweede en derde deelonderzoek van Impink richten zich op beursgenoteerde bedrijven in de VS, waarbij afgegeven verwachtingen worden vergeleken met afgegeven doelstellingen. De resultaten geven aan dat de markt sterk reageert op de afgifte van doelstellingen en dat deze reactie zich concentreert op het moment van afgifte.

Joost Impink (Harenkarspel, 1972) studeerde econometrie, fiscaal recht en fiscale economie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Momenteel werkt Impink als ‘post doctoral associate’ bij de University of Florida in de VS.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11