Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Goud, zilver en brons voor Nederlandse scholieren op internationale conferentie

02 mei 2011

Leerlingen uit het voortgezet onderwijs hebben via het Bètasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen hun onderzoek gepresenteerd op de ‘International Conference of Young Scientists’ in Moskou, Rusland. Zij hebben een gouden, zilveren en bronzen medaille in de wacht gesleept op de conferentie, waaraan 18 verschillende landen deelnamen.

Het onderzoek van de leerlingen was uitgevoerd in het kader van het profielwerkstuk, een werkstuk over een zelfgekozen onderwerp in het laatste jaar van havo of vwo, met eigen experimenteel werk. De verslagen van de leerlingen zijn uit 60 onderzoeken geselecteerd en door een deskundige jury van wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen beoordeeld. Op de conferentie kregen de leerlingen 15 minuten de tijd om het onderzoek te presenteren. Hierna werden de leerlingen ondervraagd door een jury van wetenschappers uit verschillende landen. De leerlingen hebben uitstekend gepresteerd. De volgende prijzen hebben ze bemachtigd:

Goud in de categorie 'Computing Science': Rik de Ruiter, RSG Simon Vestdijk, Harlingen, heeft een manier gevonden om de muziekleraar te vervangen door de computer: hij heeft een objectieve test ontworpen die bepaalt in hoeverre uitgevoerde muziek overeenkomt met de bijbehorende bladmuziek. Hij heeft hiervoor een eigen dataformaat ontwikkeld.

Zilver in de categorie 'Environmental Science': Sebastiaan van Doornik en Chiron Kriek , Bonhoeffercollege, Castricum, deden uitgebreid onderzoek naar teken en hun besmetting met de bacterie Borrelia. Zij hebben naast een uitgebreide literatuurstudie een laboratoriumexperiment uitgevoerd waarbij ze bepaalden welke invloed eiwitten in het speeksel van de teek hebben op het immuunsysteem van de gastheer. Als kroon op het werk produceerde het duo een documentaire en een overzichtelijke website.

Brons in de categorie 'Physics': Pascal Pieters en Bernard Smilde van het Christelijk Gymnasium Beyers Naude, Leeuwarden, presenteerden hun onderzoek over Blue Energy: het opwekken van elektrische energie met behulp van de overgang van zoet naar zout water: in de afsluitdijk is zo’n toepassing bedacht. Pascal en Bernard onderzochten de optimale dikte van de ruimte tussen twee membranen, en de waterstroomsnelheid hierdoor, en vestigden hiermee een wereldrecord.

Informatie: Renske de Jonge, tel. 06-17358618

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:54