Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

18 april 2011

Promotie: dhr. N.B. Harrison, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Improving quality attributes of software systems through software architecture patterns

Promotor(s): prof.dr. P. Avgeriou

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Software-architectuur bepalend voor kwaliteit

Betrouwbaarheid, prestaties, veiligheid en bruikbaarheid zijn belangrijke vereisten voor elk softwaresysteem. Het zijn kwaliteitseigenschappen waarvan kenmerken zijn terug te vinden in het hele systeem. Om kwaliteit van hoog niveau te bereiken is het ontwerp van een softwaresysteem van groot belang. Neil Harrison onderzocht welke tactieken het beste kunnen worden toegepast om kwaliteitseisen in het ontwerp te implementeren.

Informatie daarover kan softwareontwerpers helpen bij het opstellen van een achitectuur die kwaliteitseigenschappen ondersteunt. De resulaten van het onderzoek kunnen ook van pas komen bij evaluaties, waarin men probeert om kwaliteitskenmerken te identificeren voordat de code wordt uitgevoerd. Harrison voert in zijn proefschrift met succes verschillende van dit soort evaluaties uit.

Neil Harrison (VS, 1957) studeerde natuurwetenschappen aan de Purdue University. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling Computing Science van de RUG. Harrison is verbonden aan de Utah valley University.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:09