Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vascular reactivity in cardiopulmonary bypass

06 april 2011

Promotie: mw. I. Samarska, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Vascular reactivity in cardiopulmonary bypass

Promotor(s): prof.dr. R.H. Henning, prof.dr. M.M.R.F. Struys

Faculteit: Medische Wetenschappen

Klachten na hartoperatie: hart- longmachine wellicht oorzaak

Bij hartoperaties en hart- en longtransplantaties wordt gebruik gemaakt van de hart longmachine (cardiopulmonale bypass, ofwel CPB). Dit apparaat neemt tijdens de operatie de functie van het hart en de longen over. De hart- longmachine biedt grote winst voor de patiëntenzorg, maar heeft ook nadelen. Zo treedt door gebruik ervan vaak schade op aan vitale organen, zoals hart, nieren, longen, darmen en hersenen. Het gebruik van CPB veroorzaakt ook veranderingen in de functie van grote en kleine slagaders. Door deze veranderingen aan de vaatfunctie raakt de normale doorbloeding van de organen ontregeld en ontstaat schade.

Iryna Samarska bracht de oorzaken van deze verstoring nader in kaart met behulp van een diermodel. Uit haar onderzoek blijkt dat bloedvaten zelfs na een langere herstelperiode niet hun normale functie terugkrijgen. Dit wijst erop dat een stoornis in vaatfunctie na het gebruik van CPB mogelijk een belangrijke verklaring biedt voor de klachten die patiënten na de operatie ondervinden. Ook stelt Samarska vast dat de gebruikte vorm van anesthesie grote invloed heeft op de veranderingen die optreden in de bloedvaten. Klachten door het gebruik van CPB kunnen mogelijk verminderen wanneer de patiënt voorafgaand aan de ingreep medicijnen krijgt toegediend die de S1P1-receptor stimuleren, zo ontdekte de onderzoekster.

Iryna Samarska (Kiev, Oekraïne, 1979 ) studeerde geneeskunde te Kiev. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdelingen Klinische Farmacologie en Anesthesiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Ze blijft na haar promotie werkzaam als onderzoeker in het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:09