Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Creatief scholierenonderzoek maakt kans op RUG-prijzen

30 maart 2011

Op vrijdag 1 april 2011 zet de Rijksuniversiteit Groningen jonge onderzoekers in het zonnetje. Havo- en vwo-scholieren stuurden ook dit jaar weer massaal hun profielwerkstuk in om kans te maken op de RUG-prijzen. Uit ca. 150 inzendingen kozen deskundige jury's de beste 15 werkstukken op diverse terreinen van wetenschap. De genomineerde scholieren presenteren vrijdag hun onderzoek, waarna de winnaars bekend worden gemaakt. Daarnaast maken de scholieren kans op de publieksprijs.

Bij deze zesde editie van de RUG-profielwerkstukprijzen zijn veel verschillende creatieve presentatievormen gebruikt. Leerlingen zijn namelijk niet verplicht hun onderzoek in een schriftelijk verslag te presenteren, ook al is dat wel de meest gebruikelijke presentatievorm. Dit jaar zijn er onder de genomineerden twee documentaires, een tijdschrift, een website, een computerprogramma, een zwevende constructie en een historische novelle. Stuk voor stuk goede onderzoeken in een verzorgde presentatie. De juryleden hebben deze creativiteit zeer gewaardeerd.

Youtube-filmpjes

Nieuw dit jaar was de mogelijkheid voor de genomineerden om een promotiefilmpje te uploaden op een speciaal Youtube-kanaal. Ook daar blijkt de creativiteit en het enthousiasme van de scholieren. Bijna iedereen maakte van deze mogelijkheid gebruik en plaatste een filmpje. De filmpjes zijn voor iedereen te bekijken via het kanaal ScholierenRUG.

Variatie in wetenschap

Nieuwsgierige leerlingen zijn onderzoekers in de dop, vandaar dat de universiteit hun prestaties wil stimuleren en belonen. De gezamenlijke uitreiking van de prijzen op alfa-, bèta en gammagebied geeft de breedte van de wetenschap en de interesse van de jonge onderzoekers goed weer. Zo was onder de genomineerden dit jaar bijvoorbeeld een persoonlijke zoektocht naar de mogelijkheden voor zinvol vrijwilligerswerk. Maar ook een ontwerp voor een digitale muziekdocent, een computerprogramma dat je oefeningen vergelijkt met de correct gespeelde muziek en adviezen geeft voor verbetering. En ergert u zich aan mensen die zeggen: “Hun hebben dat goed gedaan”? Verdiept u zich dan eens in het genomineerde werkstuk over taalverandering.

Profielwerkstuk met een staartje

Het Bètasteunpunt heeft dit jaar een bijzondere vermelding voor een werkstuk over ‘de metamorfose der Ambystoma mexicanum’, oftewel de ‘axolotl’. Bij dit amfibie groeit geen salamanderstaart aan, zoals bij verwante soorten; het dier behoudt  ook als volwassene het uiterlijk van het onvolgroeide stadium. De scholieren hebben onderzocht of het amfibie toch een volledige ontwikkeling kan doormaken. Dat leek een origineel onderzoek, maar de jonge onderzoekers hadden niet lang genoeg stilgestaan bij de ethische aspecten van een dergelijk onderzoek met dieren.  Het werkstuk is uiteindelijk bij nader inzien niet genomineerd, omdat het onderzoek niet aan een onafhankelijke ethische commissie was voorgelegd.
Wel krijgt het werkstuk een bijzondere vermelding omdat de RUG ook aandacht wil vragen voor de ethische kant van wetenschap, die met dit werkstuk  zo duidelijk naar voren is gekomen. Ook de volgende jaren zullen werkstukken die uit ethisch of maatschappelijk oogpunt de aandacht vragen, een bijzondere vermelding krijgen.

Noot voor de pers

De prijsuitreiking is op 1 april, 13.45-16.00 uur, Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Duisenberggebouw, Zernikecomplex. Nettelbosje 2, Groningen. Blauwe zaal en de Plaza.
Op de markt van 14.30 tot 15.15 is er gelegenheid om leerlingen te spreken over hun onderzoek.  Op verzoek kan na de prijsuitreiking een volledige lijst met winnaars beschikbaar worden gesteld.

Meer informatie:
http://www.youtube.com/user/ScholierenRUG

Lijst van genomineerden

Alfasteunpuntprijs

l’Hexagone et le Lion du Nord. Unis dans leurs contraires
Tobias Schepers, Willibrord Gymnasium, Deurne
Begeleider: dhr. P. Zevenhuizen

ROOSMAX-Magazin
Maxime in’t Groen en Roos Staps, Theresialyceum, Tilburg
Begeleider: Mw. S. van Alphen-Niebuhr

‘Hen’ zal hun een zorg zijn
Anna Leenders, Het Hogeland College, Warffum
Begeleider: Mw. Drs. M. Metzemaekers

De vuile handen van Willem van Oranje
Aron Brouwer en Marthijn Wouters, Murmelliusgymnasium, Alkmaar
Begeleider: Dhr. P.A.B. Hoek

De Katharen
Mannick Wolters, Montessori College, Nijmegen
Begeleider: mw. A.M. van de Wiel

Jan Kommandeurprijs (Bèta)

Lifters : vliegen met spanning
Nico Hendrickx, Redmer de Haan en Daan Poppema, Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen
Begeleider: dhr. S. Falkena

De teek en de ziekte van Lyme
Sebastiaan van Doornik en Chiron Kriek , Bonhoeffercollege, Castricum
Begeleider:  dhr. A. de Graaf

Blue Energy
Pascal Pieters en Bernard Smilde, Christelijk Gymnasium Beyers Naude, Leeuwarden
Begeleider: dhr. H. Westra

Digitale muziekschool
Rik de Ruiter, RSG Simon Vestdijk, Harlingen
Begeleider: dhr. H.  Schapelhouman


Jan Penprijs (Gamma)

Lucia de B. werd weer Lucia de Berk. Een gerechtelijke dwaling
Annelies Bax, Gomarus Scholengemeenschap Gorinchem
Begeleider: Dhr.  Grandia

Toedragroen Groenland – Een rooskleurige toekomst, maar niet zonder slag of stoot
Renno Hokwerda, Willem Lodewijk Gymnasium Groningen
Begeleider: Dhr. Tj. van der Schaaf

Het Nieuwe Werken
Laura Albers en Robbert Rosenkamp, Carmel College Salland Raalte
Begeleider: Mevr.  I. Hegeman

Vrijwilligerswerk in het buitenland na de middelbare school: ja of nee? Conclusie van een zoektocht
Julia Tankink, Willem Lodewijk Gymnasium Groningen
Begeleider: Mevr. A. Warmelink

Vrouwelijke Hoogleraren
Marije van Doorn en Chrissie Montanus, Comenius College Hilversum
Begeleider: Mevr. F.C.W. van Zwol

Laatst gewijzigd:09 januari 2018 11:58

Meer nieuws