Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Symposium 'Depressief realisme, angsthaas of zwartkijker?'

01 maart 2011

Op 10 maart 2011 organiseert de vakgroep Klinische psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen in de Posthoornkerk in Amsterdam het symposium 'Depressief realisme, angsthaas of zwartkijker?'. Tijdens het symposium wordt de grilligheid van de meest voorkomende psychische klachten van diverse kanten belicht.

Hoe erg of abnormaal is het om een zwartkijker of een angsthaas te zijn? Blijft dit vervolgens zo de rest van het leven? Naast op deze vragen wordt ook ingegaan op de vraag of er iets aan 'de aard van het beestje' te doen is.

Bioloog en schrijver Midas Dekkers opent het symposium met een lezing over de vraag of dieren ook een depressieve of angstige aard kunnen hebben en wat ons dat vertelt over de mens.

Diverse psychologen en psychiaters bespreken vervolgens de laatste inzichten en behandelingen op dit vlak. Zo presenteert de Zwitserse hoogleraar psychiatrie Jules Angst nieuwe kennis over mensen die hun leven lang worstelen met manisch depressiviteit, depressie en/of angststoornissen.

Tijdens het symposium worden bovendien enkele nieuwe psychologische behandelingen gedemonstreerd, zoals de Preventieve Cognitieve Therapie en de nieuwe vorm Mobiele Cognitieve Therapie.

Mobiele Cognitieve Therapie kan vanuit huis gedaan worden via de computer of mobiele telefoon met een therapeut op afstand. Met behulp van SMSjes wordt gevolgd hoe het gaat met de stemming.

Het symposium besluit met een overzicht van alle effectieve behandelingen voor depressie en angst.

Het symposium is een initiatief van prof.dr. C. Bockting (vakgroep Klinische Psychologie, Rijksuniversiteit Groningen). Met haar onderzoeksgroep bestudeert zij het beloop van psychische klachten over tijd, factoren die chroniciteit en recidivering bepalen en de ontwikkeling van nieuwe behandelmethoden om de prognose te verbeteren (zie: www.rug.nl/staff/c.l.h.bockting/research).

Symposium

Titel: 'Depressief realisme, angsthaas of zwartkijker?'

Datum: 10 maart 2011 van 13.00 tot 17.30 uur

Locatie: Posthoornkerk, Haarlemmerstraat 124-126, 1013 EX Amsterdam