Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Gedragsbioloog Jan Komdeur in Labyrint

04 februari 2011

Prof.dr.ir. Jan Komdeur, hoogleraar evolutionaire ecologie van vogels aan de Rijksuniversiteit Groningen, is een van de onderzoekers die dinsdag 8 februari te zien is in een aflevering van het VPRO-wetenschapsprogramma Labyrint. De aflevering gaat over de wetenschap van de liefde.

Aflevering Daten met je DNA, dinsdag 8 februari 21.25 uur Nederland 2

Zie ook: website Labyrint

Persbericht Labyrint

Veel mensen zoeken tegenwoordig een partner op internet. Op basis van een profiel, een foto en chatten probeer je in te schatten of iemand de ware is. Maar bij de eerste ontmoeting kan het toch niet klikken. Het Zwitserse bedrijfje Gene Partner meent te kunnen voorspellen of die klik gaat plaatsvinden. Dat doen ze op basis van een gedeelte van het DNA dat je immuunsysteem bepaalt. Onderzoek bij pimpelmezen aan de Rijksuniversiteit Groningen wijst uit dat dit idee klopt. Maar kun je als mens ook daten op basis van je DNA? Labyrint zoekt het uit.

Verder gaan we op bezoek bij professor Art Aron, hij doet al 30 jaar onderzoek naar het verliefde brein. Volgens Aron heeft verliefdheid een pijnstillende werking, dit toonde hij onlangs aan in de hersenscanner.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:57