Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Advances in methods to support store location and design decisions

07 februari 2011

Promotie: dhr. A. Hunneman, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Advances in methods to support store location and design decisions

Promotor(s): prof.dr. T.H.A. Bijmolt

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Bepaling van de beste winkellocaties

Beslissingen over toekomstige vestigingslocaties zijn cruciaal voor ondernemers, omdat een juiste locatie essentieel is voor het trekken van klanten. Recent onderzoek wijst uit dat de reisafstand tot de winkel de belangrijkste drijfveer is voor de winkelkeuze van klanten, gevolgd door assortiment en prijzen. De vestigingslocatie bepaalt dus in belangrijke mate het verzorgingsgebied van een winkel en daarmee het aantal mogelijke klanten.

Auke Hunneman ontwikkelt in zijn proefschrift modellen ter verbetering van de evaluatie van bestaande winkellocaties en ter beantwoording van de vraag op welke locaties het beste nieuwe winkels kunnen worden geopend. Hiermee komt dit onderzoek tegemoet aan het recent geuite verzoek om beter duidelijk te maken wat marketingactiviteiten opleveren. De door hem voorgestelde modellen zijn geschikt voor de ondersteuning van locatiebeslissingen in de marketingpraktijk in het algemeen, omdat zij gemakkelijk zijn aan te passen aan de specifieke omstandigheden van een bepaalde markt en omdat de benodigde gegevens tegenwoordig in veel branches routinematig worden verzameld.

Auke Hunneman (Drachten, 1981) studeerde economie aan de RUG. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Tegenwoordig is hij werkzaam als onderzoeker/docent bij de vakgroep Marketing van Handelshøyskolen BI (BI Norwegian School of Management) te Oslo, Noorwegen.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:13